Bakdørene er både praktiske og morsomme Foto: Cato Steinsvåg
Bakdørene er både praktiske og morsomme Foto: Cato SteinsvågVis mer

TEST: Smart ny Opel Meriva

Meriva er en praktisk og moden liten fleksibil som imponerer på flere områder. Men det er bakdørene som vekker oppsikt.

Meriva er nå på plass i andre generasjon. Den nye utgaven er betydelig større og måler nå 429 centimeter. Det betyr at den har gått fra å være basert i småbilklassen med sine 404 centimeter, til å være like lang som mange kompaktklassebiler.

Dette er noe som merkes generelt på nye Meriva. Den kjennes moden og gjennomarbeidet. Komfort, kvalitetsfølelse og plass er blant de sterke sidene.

Bakdørene

Men det er bakdørene som er det mest spesielle med denne bilen. I grunn er det ikke noe mer hokus pokus enn at de er hengslet i bakkant, i stedet for i fremkant som er vanlig. Dermed slår dørene bakover. Meriva er den eneste noenlunde normale familiebilen som har dette. Og etter noen dagers bruk spør vi oss hvorfor noen ikke har gjort dette før Opel.

Bakhengslede bakdører har nemlig flere fordeler. For det første gir det en bredere åpning og et lettere innsteg. For det andre gir det mye lettere adgang til eksempelvis barn eller andre i baksetet som trenger tilsyn ettersom man kan stå mer rett foran, og ikke bak og på siden. For det tredje er det genialt for den som skal inn foran, men som bare skal slenge noe i den bakre avdelingen. Uten å flytte føttene har man tilgang både på forsetet og baksetet.

Mye mer praktisk med andre ord. Når Meriva i tillegg er litt høyere, er dette en svært egnet bil for de som trenger et enkelt innsteg, enten det gjelder barn eller folk med litt dårligere bevegelighet.

Bakdørene er både praktiske og morsomme Foto: Cato Steinsvåg



Plass

Plassmessig er også Meriva på høyden. Foran sitter man godt med et luftig førermiljø. I baksetet er plassen bedre enn i mange kompaktklassebiler og dermed godt egnet også for voksne. Bagasjerommet er til og med litt større enn i storebror Astra. Er det plass som gjelder, ville vi nok faktisk valgt Meriva fremfor Astra som jo er en god del lengre.

Fleksibel

I tillegg kommer fleksibiliteten ved å kunne skyve baksetene frem og tilbake individuelt. Mange foretrekker også den litt mer oppreiste sittestillingen i Meriva, men det er mest en smakssak. I baksetet er takhøyden grei nok, men glasstaket som vår testbil var utstyrt med stjeler litt høyde. Du skal nok likevel være litt over 180 centimeter før det plager deg nevneverdig.

God komfort

For øvrig er både kvalitetsfølelse og støydemping bra. Her er Meriva på mange måter omtrent som Astra. Fjæringskomforten er også godkjent slik at dette er en fin langtursbil.

Opel Meriva 1.4 Turbo 120 
Lengde429 cm
Bredde181 cm
Høyde162 cm
Effekt120 hk/4.800-6.000 o/min
Dreiemoment175 Nm/1.750-4.800 o/min
0-100 km/t11,5 sek
Egenvekt1.318 kg
Forbruk0,61 l/mil
CO2-utslipp143 g/km


Fin motor

Vår testbil var utstyrt med den midterste bensinmotoren, en 1,4-liters turbomotor med 120 hestekrefter og 175 newtonmeter. Den passer bra til bilen og gir kurante ytelser. 0-100 går på 11,5 sekunder, men bilen oppleves hakket sprekere enn det takket være det forholdsvis høye dreiemomentet som gir greit drag allerede fra ganske så lave turtall.

Like frisk som Volkswagens 1,4-liter med 122 hestekrefter, oppleves den likevel ikke. Følelsen er litt seigere.

Femtrinnskassen er passende steget for norske forhold og sjaltes greit for hånd.

0,61 liter

Forbruket er oppgitt til 0,61 liter per mil og det var omtrent det vi lå på etter diverse kjøring. Det skal med andre ord ikke så mye til for å komme et stykke lenger ned enn det. CO2-utslipper er 143 gram.

Andre motorer

Denne motoren finnes både uten turbo (100 hester) og med litt mer effekt (140 hester). Med tanke på pris i forhold til ytelser, virker denne med 120 hester som det beste bensinvalget. Er du interessert i diesel, kan du velge mellom en 1,3-liter med 95 hester og en 1,7-liter med 110 hester. Sistnevnte koster 10.000 kroner mer enn vår testbil og vil nok for mange være et bedre valg.



Kurante kjøreegenskaper

For øvrig er Meriva passe spenstig på veien. Ikke direkte sportslig, men heller ikke fremmed for litt krappe svinger. Det litt høyere tyngdepunktet merkes det lite til og verken understyring eller krengning er noe problem under forsvarlig opptreden på offentlige landeveier. Styringen er OK og med sportssetene som satt i vår testbil, er det så mange justeringsmuligheter at man vil finne seg godt til rette.

Positivt konklusjon

Alt i alt liker vi nye Meriva. Den oppleves som en utvokst og gjennomarbeidet bil som er et fullgodt alternativ til mange kompaktklassebiler, og den er større enn mange av minifleksibilene. Lettere innsteg, bedre fleksibilitet og faktisk litt bedre plass taler for denne fremfor Astra og dens kompaktkonkurrenter, selv om flere av disse riktignok er noe bedre enn Meriva på andre punkter, deriblant kjøreglede. Prismessig er Meriva noen få tusenlapper dyrere enn Astra, men forskjellen er så liten av det neppe blir utslagsgivende.