TEST: Småbilfantom i fornuftsdrakt

Da vi første gang testet nye Mini Clubman var det med bensindrevet turbomotor på 175 hestekrefter. Nå har vi kjørt den langt mer fonuftige Cooper D Clubman, dieselvarianten.

«...med en startpris på 240.000 kroner er dieselutgaven nemlig om lag 80.000 kroner billigere enn tidligere testede Cooper S»


Som vi konkluderte med i nevnte test er Clubman den kuleste av alle småbiler på det norske markedet og en god del mer praktisk enn vanlige Mini. Selvsagt hjelper 175 hestekrefter, 240 newtonmeter og 0-100 på 7,6 sekunder på kjøregleden, men det var lett å merke at denne bilen var morsom også uten gasspådrag.

Billigere

Vis mer


Og det gjorde oss optimistiske. For med en startpris på 240.000 kroner er dieselutgaven nemlig om lag 80.000 kroner billigere enn tidligere testede Cooper S og kun marginalt dyrere enn vanlige Cooper med 120 bensinhester.

Ikke ny motor

Dermed er Cooper D for mange kanskje den mest interessante. Likevel var vi spente på hvordan en dieselmotor ville fungere i et slikt morokonsept som Mini Clubman. Skjønt, det er ikke alt for mange månedene siden vi kjørte vanlige Mini med samme 1,6 liter store dieselmotor på 110 hester og 240 newtonmeter. Det ga mersmak, selv om vi konkluderte med at bilen i seg selv innbød til litt mer sportslighet enn dieselmotoren gjorde.

Gjerrigere

Vis mer


85 kilo er hva Clubman-utgaven har lagt på seg sammenlignet med bilen vi kjørte i sommer. Likevel skal den være gjerrigere. Hele Mini-familien, med unntak av kabrioleten som straks kommer i ny utgave, har nemlig fått BMWs Efficient Dynamics som betyr blant annet regenerering av bremsekraft, automatisk start-stopp-teknikk og elektrifisering av en rekke komponenter.

Det betyr at forbruket har sunket fra 0,44 til 0,39 liter per mil for vanlige Mini Cooper D og 0,41 for Clubman Cooper D, hvilket må sies å være svært imponerende.

Men selv om Clubman med dieselmotor er flink når det kommer til forbruk og utslipp, er dette fortsatt en bil som appellerer til den kjøreglade sjåføren. Les mer om motor og kjøreegenskaper her.