TEST: Skodas nye flaggskip

Er du er på jakt etter en stor sedan eller kombikupé? Da må du ikke finne på å overse nye Skoda Superb, som fremstår som en bunnsolid bil.

Vi skrev en lang og grundig artikkel i sammenheng med utenlandslanseringen av Superb i Østerrike i mai. Her finner du svært mye informasjon om Skodas nye stolthet, blant annet om alle de spennende motoralternativene, baklukeløsningen, interiøret og mye mer. Hvis du etter å ha lest dagens test fortsatt sitter igjen med ytterligere informasjonstørst, anbefaler vi deg å lese nevnte lanseringsartikkel.

1.9 TDI GreenLine

I dag skal vi konsentrere oss om den kanskje kjedeligste, men samtidig mest fornuftige Superb-varianten; 1.9 TDI GreenLine. Som navnet tilsier, er dette en variant som ifølge Skoda er spesielt miljøvennlig. I praksis snakker vi om samme konsept som Audis e-modeller og Volkswagens BlueMotion-modeller.

Vis mer
«Sammenlignet med hybridbilen Prius og BMWs Efficient Dynamics fremstår disse tiltakene som relativt neandertalske. Ikke desto mindre oppgir Skoda at forbruket er redusert til 0,51 liter per mil, noe som i neste omgang reduserer CO2-utslippet med 15 gram til 136.»
Vis mer


Det innebærer at det er gjort tiltak for å forsøke å redusere drivstoff-forbruket så mye som mulig. Vi snakker ikke om noen ny motor, unikt drivstoff eller hybridteknologi. Neida, under panseret finner vi en gammel og velkjent traver - en pumpedyse-diesel med 1,9 liter slagvolum. "Normale" Superber med denne motoren under panseret forbruker 0,57 liter diesel per mil ved blandet kjøring og slipper ut 151 gram CO2.

Redusert luftmotstand

GreenLine-utgaven har imidlertid en girkasse med ekstra høy utveksling - og girskiftindikator. Sistnevnte skal hjelpe føreren med å kjøre mest mulig økonomisk. I tillegg har Skoda fått ned luftmotstanden ved å senke bilen 15 millimeter, ved å tette igjen så mye som mulig av grillen og det nedre luftinntaket og ved å plassere en bitteliten spoiler på bagasjelokket.

Ved å erstatte reservehjulet med et dekkreparasjonssett har bilen blitt slanket med 13 kilo og ved å gi bilen ekstra mørke bakruter skal klimaanlegget spare krefter i sommerhalvåret. Klimaanlegget har også to auto-nivåer, der føreren ved å velge øko-alternativet sørger for at viften arbeider med lavere hastighet.

På lanseringen fikk vi også vite at GreenLine ville bli utrustet med spesielle dekk som skulle senke rullemotstanden. Vårt testeksemplar var imidlertid utrustet med ordinære Premium Contact 2 fra Continental.

Ikke veldig avansert

Vis mer


Sammenlignet med hybridbilen Prius og BMWs Efficient Dynamics fremstår disse tiltakene som relativt neandertalske. Ikke desto mindre oppgir Skoda at forbruket er redusert til 0,51 liter per mil, noe som i neste omgang reduserer CO2-utslippet med 15 gram til 136. Dermed snakker vi om en forbruks- og utslippsreduksjon på nærmere 10 prosent.

Hvordan fungerer så "miljøbilen" ute på veien? Les om motor og kjøreegenskaper her.