<b>TILPASNINGSDYKTIG:<b/> Skoda Yeti føler seg hjemme hvor det skal være. Foto: KASPER VAN WALLINGA
TILPASNINGSDYKTIG: Skoda Yeti føler seg hjemme hvor det skal være. Foto: KASPER VAN WALLINGAVis mer

TEST: Skoda Yeti 2,0 TDI Elegance Outdoor

Er oppgraderingen god nok til å ta kjøpere fra Toyota RAV4 og Hyundai ix35?

Skoda Yeti har vært med oss helt siden 2009, og siden verden ofte er urettferdig har den aldri solgt så mye som den kanskje burde.

Siden man nå har passert halve bilens levetid, har konsernet derfor gjennomført en facelift.

Det første man merker er at de store runde tåkelysene i fronten er borte, uten at jeg synes det gjør stort fra eller til. Yeti har uansett særpreg så det holder rent visuelt, og det er det ikke alle konkurrenter som har.

To utgaver

For de urbane kundene kommer bilen med støtfangere lakkert i samme farge som karosseriet, mens Outdoor er den litt tøffere versjonen som skal bringe tankene til utendørslivets gleder. Her er det sort plast på nedre del av karosseriet, og beskyttelsesplater foran og bak.

TO UTGAVER: Yeti kommer i to utgaver, èn for de som ønsker støtfanger og karosseriet i samme farge, og èn for de som verdsetter naturen og ønsker det litt røffere med sorte støtfangere. Foto: KASPER VAN WALLINGA Vis mer


Alderen er vanskelig å skjule

Innvendig er det tatt en lett overflatebehandling, men man merker at bilen begynner å trekke litt på årene. Hardplast-følelsen er nemlig tydeligst i Skodaen.

Setene er likevel gode, og jeg sitter godt. Takhøyden er formidabel, og baksetet er utvilsomt det beste i testen. Bagasjerommet er 405 liter, og 1760 liter med baksetene nedslått.

Det er altså godt med plass, og siden bilen er såpass kasseformet i fasongen er det lett å stå under den åpne bakluka og losse ting og tang.

En liten lastekant kan være et minus hvis man har en stor og tung flatpakke i bagasjerommet, men kan også være en fordel hvis man har gjenstander som er litt mer fleksible i formen.

Haldex 4x4

Skoda Yeti starter på 230.300 kr for 1,2-liters bensin med 105 hk, mens firehjulstrekk dukker opp vel 100.000 kroner senere sammen med 2-liters dieselmotoren. Selve 4x4 systemet er Haldex, og fordeler kreftene automatisk. Det kan imidlertid ikke låse kreftene 50/50 som Toyotaen kan, hvis man ønsker det. Bakkeklaringen er heller ikke på mer enn 18 cm.

BRA MOTOR: Vår testbil hadde en 2 liters dieselmotor med hele 320 Nm tilgjengelig. Foto: KASPER VAN WALLINGA Vis mer


Vår testbil var utstyrt med 2-liters diesel, og er det noen som bør kunne lage gode dieselmotorer så er det vel VAG-konsernet etter å ha brukt milliarder på sin Le Mans satsing. Det stemmer da også, for fra 1750 til 2500 omdreininger har du 320 Nm tilgjengelig.

Det er riktignok 50 Nm mindre enn for eksempel Hyundai ix35, men Yeti har et par fordeler på lur:

For det første går ting raskere med den fabelaktige DSG-automatkassen med 6 trinn. 0-100 går unna på 10,2 sekunder. Men den kan også trekke 2100 kilo i hengervekt, hele 500 mer enn ix35 og Toyota RAV4

Blandet forbruk er oppgitt til 0,63 l/mil, mens CO2 er 164 gram/km. Det er litt høyt i forhold til Toyotaen, men Yetien har til gjengjeld 16 hk mer.

Yeti har også mindre egenvekt å drasse rundt på, og det merkes.

I svingene er den mest leken av bilene vi testet og hvis man kan bruke uttrykket «sportslig følelse», så er det mest tilstede i Skodaen.

Elegance Outdoor koster 389.500 kr, og har da utstyr som bi-xenon, regnsensor og sølvfarget takreling. I tillegg har vår bil ekstrautstyr som avtakbart hengerfeste, alcantara-seter (Antilope Onyx!) og metallic lakk. Det medfører en endelig prislapp på 434.730 kroner.

Konklusjon

DSG-KASSE: Yeti har en fabelaktig sekstrinns DSG automatkasse. Foto: KASPER VAN WALLINGA Vis mer
ALCANTARA: Skodaen har god plass og mye utstyr. Foto: KASPER VAN WALLINGA Vis mer


Skoda Yeti begynner kanskje å bli litt gammel, men er samtidig den bilen som har mest egenart av de tre bilene vi testet sammen.

Vil du ha en litt annerledes bil i dette segmentet, (og det er positivt ment) bør derfor Yeti absolutt kunne være et alternativ. Den føles mest sportslig på veien, og er også overraskende godt støydempet.

Yeti har også det hyggeligste baksetet hvis du har to velvoksne barn, og selv om det er delte meninger om DSG, er det utvilsomt den beste girkassen i denne testen.

Gå rett til konkurrentene her:

Hyundai ix35: Et godt kjøp, med masse utstyr!

Toyota RAV4: Fortsatt det beste kjøpet, men ikke for alle.

Tilbake til hovedsaken!