TEST: Skoda Superb med sterkere motor

Første gang vi testet nye Superb var det med minste dieselmotor. Nå har vi klatret et trinn på stigen.

Den minste dieselmotoren finnes både som standardutgave og som en spesiell spareversjon med tilnavnet Greenline. Denne har noe lavere forbruk og utslipp. Prisen er omtrent den samme, men Greenline har litt mer utstyr.

Priser

Som vi kunne avsløre i den første testen, har 1,9-literen overraskende mye krefter å by på, også i en stor bil som dette. Men enkelte syns kanskje at 105 hester blir litt i minste laget likevel, og da er 2.0 TDI med 140 hester neste trinn på dieselstigen. Denne motoren koster med laveste utstyrsnivå 325.000 kroner. Med hakket høyere utstyrsnivå, Ambition, og automatisk dobbelkløtsjet girkasse som vår testbil hadde, hopper prisen opp i 373.000 kroner. Over 31.000 av disse går til DSG-kassen.

Gammel motor

Foto: Cato Steinsvåg Vis mer

TEST: Skoda Superb med sterkere motor

  1. Store bilder av Skodas største
  2. Spesifikasjoner


Er det så verdt det? Vel, la oss starte med motoren. Dette er dessverre den gamle versjonen av den svært utbredte 2,0-literen. Med det mener vi at den fortsatt benytter pumpedyse-teknologi fremfor mer moderne common rail-innsprøytning. Det betyr mer støy og vibrasjoner, samt dårligere bredde i arbeidsregisteret.

Ikke veldig mye støy

1.9 TDI er hakket mer bråkete enn 2.0 TDI, og siden førstenevnte var såpass godt støydempet, hadde vi derfor regnet med at støy ikke skulle være noe særlig plagsomt med denne motoren heller. Og det var det i grunn ikke, men litt etter de beste er Superb likevel på dette området.

Brukbart sprek

Man merker også forskjellen i karakteren hva gjelder effektutvikling på den nye og denne gamle motoren. Den nye løper lettere og er mer turtallsvillig enn denne gamle 2,0-literen. Selve draget er imidlertid ganske greit og man får en følelse av kraftoverskudd med denne motoren, selv om det naturligvis er litt begrenset hvor spurtsterk den er. 0-100 går på 10,2 sekunder.

Litt

Lang og flat taklinje skaper limosine-preg Foto: Cato Steinsvåg Vis mer


Forbruket ligger på 0,68 med dobbelkløtsjkassen DSG. Det er ganske mye, ikke minst med tanke på at tilsvarende tall for den manuelle versjonen er 0,59. CO2-utslippet ligger på henholdsvis 177 og 155 gram, også det litt høyt. Til sammenligning slipper Greenline-utgaven ut 136 gram.

Verdt pengene?

Motoren fungerer altså bra i bilen, men mangler litt raffinement hva gjelder støy og generell karakter. Spørsmålet er om den er verdt de ekstra 40.000 sammenlignet med 1,9-literen. Det samme kan man si om den ganske dyre DSG-kassen.

Trygge og gode kjøreegenskaper

Foto: Cato Steinsvåg Vis mer


Når det gjelder kjøreegenskaper spiller ikke den større motoren noen stor betydning. Superb er fortsatt kompetent og meget trygg når det gjelder kjøreegenskaper. Samtidig mangler den noe av den kjøregleden eksempelvis Ford Mondeo kan tilby. Ikke at den er dårlig når det kommer til mer aktiv kjøring, men like engasjerende blir Superb ikke. Det skyldes først og fremst en mer understyrt balanse og en mindre følsom styring. Men igjen, dette sier langt mer om Mondeo enn Superb.

Komfortabel

For mange er det viktigere med komfort enn sportslig kjøreglede. Her kommer Superb godt ut. Den kjennes virkelig som en stor bil ute på veien, i positiv forstand. Det kommer både føreren og passasjerene til gode. Fjæringsoppsettet er ikke direkte mykt, men relativt harmonisk slik at Superb takler de fleste typer veier bra.

Digert baksete

Foto: Cato Steinsvåg Vis mer


Den største fordelen ved Superb fremfor konkurrentene er den enorme bakseteplassen. Kombinert med et lavt støynivå og en behagelig avfjæring, gjør dette at man nesten får litt limousin-følelse i baksetet. Hvis vi skulle sittet i baksetet på en lengere tur i en av bilene i denne klassen, hadde Superb vært det opplagte valget.

Andre motoralternativer.

Dette bringer oss inn på en sammenligning med andre alternativer. Vi har allerede vært inne på at 2,0-literen ikke er et opplagt motorvalg. Den minste dieselmotoren fungerer også fint, har lavere forbruk og koster om lag 40.000 kroner mindre. 2,0-literen kan på sin side også leveres med 170 hester og med et mer moderne innsprøytningssystem som gir en mer behagelig motorkarakter. Denne koster 35.000 ekstra og kan i tillegg leveres med firehjulsdrift

Foto: Cato Steinsvåg Vis mer


Det er likevel kanskje på bensinsiden vi finner de mest interessante Superb-motorene. 1.4 TSI med 125 hester koster det samme som 1.9 TDI og begynner dermed på 285.000 kroner. Dette er en stillegående, gjerrig og overraskende sprek motor, også i Superb. Litt større er 1.8 TSI som koster 14.000 kroner mer enn dagens testede motor. Denne har 160 hester og 250 newtonmeter, og det gjør den noe sprekere enn dieselvarianten. Den kan dessuten leveres med firehjulsdrift.

Mot Mondeo

Ser vi på andre biler, må vi til klassetoppen for å finne det riktige sammenligningsgrunnlaget. Faktisk vurderer vi Superb som et bedre kjøp enn de aller fleste i klassen. Sammenligner vi med vår klasseleder Ford Mondeo, blir det imidlertid vanskelig. Prismessig skiller det kun ubetydelige summer. Totalt sett er disse bilene ganske jevnbyrdige og det er prioriteringer som avgjør hvilken som vil være det beste kjøpet.

Sammenligning

Foto: Cato Steinsvåg Vis mer


Superbs fordeler består i et merkbart større baksetet, og det sier mye ettersom Mondeo også er stor her, og en noe bedre kvalitetsfølelse i interiøret. I tillegg har den en spesiell bakluke som kan åpnes i to ledd. Mondeo på sin side kontrer med morsommere og mer involverende kjøreegenskaper kombinert med jevngod komfort. Sammenlignet med dagens testbil, er tilsvarende motor også å foretrekke.

Mot konsernfetter Volkswagen Passat, tar Superb en forholdsvis grei seier, mest på grunn av større baksete, lavere støynivå og et generelt bedre kvalitetsinntrykk.

Konklusjon

Foto: Cato Steinsvåg Vis mer


Konklusjonen blir altså at Superb fremstår som et av de desidert beste kjøpene i sin klasse. Mange versjoner kan tilbys, både med tanke på motorer, hjuldrift og girkasser. Foreløpig mangler imidlertid en stasjonsvogn, men bakluken som kan åpnes helt opp til taket, hjelper noe. Superb er en fin bil for dem som prioriterer komfort, plass og kvalitetsfølelse.

  • Store bilder ser du her.
  • Oversikt over spesifikasjoner finner du her.