<b>DISKRET RACER:</b> Brennkvikk men samtidig en favoritt blant resten av familien også.  Foto: RUNE M. NESHEIM
DISKRET RACER: Brennkvikk men samtidig en favoritt blant resten av familien også. Foto: RUNE M. NESHEIMVis mer

Test: Skoda Superb 280 hk TSI 4x4 DSG

700.000 for en SKODA? Vel: Denne er verdt det.

Skoda har banket hodene våre inn med fornuft de siste årene, og hevder de er det smarte og ujålete valget. Du får mye bil for pengene. Men - plutselig dukker denne bamsen opp i prislistene.

En fullt utstyrt luksusbil med 280 spenstige hester, men også lesset full av utstyr med alt fra det smarteste frontlyssystemet som er å oppdrive, til paraplyer i dørene og integrert lommelykt i bagasjerommet.

Det eneste man savner i denne bilen er massasje i stolene og fotbad, ellers har den alt. Inkludert en motor som setter de fleste andre i forlegenhet.

STRAMT: Ingen tvil om at dette stammer fra Volkswagen-konsernet. Likheten med Volkswagen og Audi er meget stor. Vis mer


Komfortabel

For etter eller annet sted tok fornuften slutt og entusiasmen overhånd. Superb er ment som valget for en som trenger enorm plass på alle sitteplasser, et digert bagasjerom og fiffige løsninger for en billig penge.

Du kan hente ut en Superb stasjonsvogn fra 324.000 kroner. Da får du en 1,4 liters TSI med 6-trinns manuell girkasse. Du får to slike for prisen av testbilen.

Med 280-hesteren får man følelsen av at noen hos Skoda har rotet litt i konsernets delehyller, og funnet ut at det hadde vært gøy å putte inn drivlinjen fra Golf R inn i det store «lasteskipet».

STOR PLASS: Superb er valget for lange sjåfører. Seteputa bak er også bred. Gardinene i dørene koster 1.800 kr. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer


Skoda til 700.000?

Hadde du kjøpt en Skoda til 700.000 kroner? (Avsluttet)
Jeg hadde heller valgt en annen bil til den prisen(49%) 4368
Ja(33%) 2948
Nei, det blir for dyrt(18%) 1608
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


LES OGSÅ: Slik klarer lillebror Skoda Octavia 4x4 seg mot Subaru Levorg.

Resultatet fortjener riktignok ikke en R i grillen, men det har de heller ikke gitt den. For i stedet for knallharde sportsstoler og røde kalipere, har de satset på full diskresjon.

Den har luksusstoler med varme og ventilasjon samt fire forskjellige kjøremodus. Disse varierer fra duvende mykt, til noe som holder bilen stramt nok på veien til at du får den fort rundt svingene.

Fra eco til sport

Vi klarte å lirke forbruket ned på 0.79 liter på mila uten å lage kø. Da kjører man i kjøreprogrammet Eco som clutcher ut i nedoverbakker og fintuner alt fra cruisecontrol til frontlykter og klima for å spare strøm. Girkassa sjalter tidlig for å holde turtallet nede. Støtdemperne står i normalmodus.

STORT: Et av de store salgsargumentene for Superb. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer




LES OGSÅ: Slik kjører du økonomisk

Langtidsforbruket på testbilen som sikkert er kjørt av flere med tung gassfot havnet på 10,2, men vi tipper du havner på drøyt 0,9 l/mil ved normal kjøring.

I Comfort duver man mykt av sted og selv i normalmodus får man den gedigne myke følelsen. I Sportsmodus strammes alt opp. Til og med frontlysene skal reagere raskere. Det mest merkbare er at motoren er mer på hugget og generelt ligger på et høyere turtall.

HUMØRSPREDER: Mode-knappen gir deg valget mellom Eco, Comfort, Normal, Sport og egendefinert. Det er store forskjeller. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer


Understellet er også strammet opp såpass at den går og stepper litt på 19-tommerne med 40-profil. Det kler ikke bilen nevneverdig og brukes bare når du virkelig vil bruke det som bor i bilen.

På vinterdekk blir det en dyd av nødvendighet, for selv om Continental-dekkene med 235 millimeters bredde er stramme og fine, blir fremferden litt vag og vinglete når motoren deler ut alt den har.

Kraftig

Ikke la deg lure av luksusen og et stort og praktisk format. Denne vogna er potent.
Toliteren våkner til liv ved 2.000 omdreininger, men moroa begynner rundt 4.000 med økende styrke helt til automaten sjalter langt innpå rødmarkeringen på 6.800 omdreininger.

Du kan gire manuelt både med stikke og padler, men Skoda har ikke falt for fristelsen å legge inn sportslige rykk. Du finner heller ikke spor av jåleri som sportslig lyd, selv om ekstra oppmerksomme kanskje vil reagere på en litt råere lyd fra de doble pottene enn fra mainstream-modellene. Man kan høre et visst alvor. Fartsøkninger skjer lynraskt og er sterkt vanedannende.

MANUELL: Du trekker i ei snor for å løse ut tilhengerfestet. Da slipper man å bli møkkete. Foto: RUNE M. NESHEIM
LOMMELYKT: Bagasjeromslampa kan tas ut og brukes som lommelykt. Foto: RUNE M. NESHEIM
PRAKTISK: Med 280 hk under panseret er det greit å vite hvor matvarene er når man kommer hjem. Foto: RUNE M. NESHEIM
PRAKTISK: Hvor ofte ser du reservehjul og jekk nå for tiden. Foto: RUNE M. NESHEIM
10-veis elektriske stoler, men jeg savner å strekke på sitteputa og få setet lavere. Foto: RUNE M. NESHEIM
BRA LYD: Canton høres billig ut, men overrasker stort med 12 høyttalere og sub. Foto: RUNE M. NESHEIM
RIKHOLDIG: Kjørecomputeren er markedets mest rikholdige kjørekomputeren. Foto: RUNE M. NESHEIM
STORE KNAPPER: Store kanalknapper og valgfri funkjson på om du blar mellom forhåndsvalgte kanaler eller kanalliste på rattet, gjør det svært enkelt å betjene radioen. Foto: RUNE M. NESHEIM
BRA: Man velger kanaler og lyd uten å måtte flytte blikket fra veien. Stemmefunksjonen fungerer bra til tekstmeldinger på Apple Car Play... dersom du snakker engelsk. Gleder meg når dette blir tilgjengelig på norsk. Foto: RUNE M. NESHEIM
OMFATTENDE: Krysser du av for Lane Assist, kan du i teorien slippe rattet og la bilen kjøre selv dersom det er ok vegoppmerking. Imidlertid lar den deg i praksis ikke gjøre det. Den piper og etter hvert bremser opp bilen og parkerer den om du ikke tar tak i rattet. Foto: RUNE M. NESHEIM
MANGE MULIGHETER: Du kan justere det aller meste til din personlige smak, som f.eks lydstyrken på sensorer, alle mulige lys, antall blink på blinkers, hvor mange valg du skal ha i kjørecomputeren osv. osv. Foto: RUNE M. NESHEIM
KLIMA BAK: Varmeseter og egen klimasone bak. Foto: RUNE M. NESHEIM


Kjører fra alle

Skoda har gjort det enkelt. Du kjører fra alt som er av GTI modeller, både fra stillestående til 100 og toppfart. Golf GTI, Ford Focus ST og til og med den råe Peugeot 308 GTI med 270 hester må venne seg til å se hekken på Superb med 280 hester.

0-100 km/t
VW Golf R5,1 sek
VW Passat5,7 sek
Skoda Superb5,8 sek
Peugeot 308 GTI6.0 sek
Golf GTI6,4 sek
BMW 528i6,6 sek
Ford focus ST6,7 sek
Audi A6 2.06,7 sek


Det må også premium-stasjonsvognene Audi A6 med største toliter og BMW 528. Med samme utsyr som Superb koster de tett oppunder 900.000 kroner.
Dens nærmeste konkurrent er konsernsøster VW Passat. De deler motor og drivverk og er omtrent like store. Prisforskjellen er bare 30.000 kroner før du har bestilt utstyr.

Velutstyrt topputgave

Du koser deg i topputgaven Laurin & Klement. Alle Skoda-eiere vil kjenne seg igjen. Alt av betjening er nøyaktig likt, men den har fått noe mer dekor, andre materialvalg og lysende pyntelister som løfter følelsen.

OMFATTENDE: Krysser du av for Lane Assist, kan du i teorien slippe rattet og la bilen kjøre selv dersom det er ok vegoppmerking. Imidlertid lar den deg i praksis ikke gjøre det. Den piper og etter hvert bremser opp bilen og parkerer den om du ikke tar tak i rattet. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer


Den er godt utstyrt og har en omfattende sikkerhetspakke med Front Assist og City safe nødbrems, Pre-crash kollisjonsbeskyttelse, tretthetsvarsler, multikollisjonsbrems, blindsonevarsler og Lane Assist.

Du får elektrisk justerbare stoler med minne på førersetet. Personlig savner jeg muligheten til å senke disse mer og skulle gjerne sett mer tilt og justerbar lengde på puta, men man sitter allikevel godt.

Bi-xenon med utmasking av kjøretøy, adaptivt understell, et fett Canton surrondsystem med mengder av bass øker trivselen og luksusfølelse merkbart. Et omfattende parkeringsassistentsystem inkludert ryggekamera og sensorer rund baut er kjekt å ha, selv om de pussig nok ikke har valgt å gjemme linsa under logoen, slik VW gjør. Nå ser du nærmest ingenting halve året i Norge.

FLERE VALG:Ryggekameraet byr på flere valg, eller bare la det være og få bilen til å parkere selv. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer


Testbilen har tilleggsutstyr som 19-tommere, foldbart hengerfeste, panorama soltak, padler bak rattet og solgardiner for siderutene bak som løfter prisen til 676.700 kroner. Da begynner plutselig bilen å bli litt i dyreste laget når den heter Skoda.

POWER: Uttak for både 220, sigg og USB for baksetepassasjerene. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer


Blir sjelden

Ikke for det… Salgsstatistikken viser at det er stor betalingsvillighet blant nybilkjøpere om dagen. Premium-merket BMW havnet på tredjeplass i januar 2016 med 1.089 solgte biler. I3 er bestselgeren, men tett på kommer faktisk X5 og X3. Med utstyr blir Skodaen rene kuppet i forhold.

Superb er overlegen de fleste på plass, effekt og komfort. Med 14,9 cm i bakkeklaring blir argumentene for en SUV få også… Og du har fordelen av å se hva som er oppi skiboksen din.

Testresultat

Skoda Superb 280 hk TSI 4x4 DSG

Mye power. Mye sikkerhetsutstyr. Stor plass. Kjekke løsninger. Mye velfungerende utstyr.

Ønsker flere justeringsmuligheter på setene. Høy pris.


Skoda Superb 280 hk DSG 4x4
Bilmerke/modellSkoda Superb 280 hk DSG 4x4
Motor:R4, Turbo bensin 2,0-liter
Effekt:280 hk/5.600 o/min
Dreiemoment:350 Nm/1.700 o/min
Toppfart:250 km/t
0-100 km/t:5,8 sek
Forbruk:0,73 l/mil
CO2:164 g/km
Lengde/bredde/høyde:486/186/148 cm
Gir:6-trinns dobbeltclutch
Drivhjul:Firehjulstrekk
Egenvekt:1.560 kg
Tilhengervekt:2.200 kg
Bagasjeromsvolum:660/1.950 liter