TEST: Skoda Superb 1.9 TDI 100 hk

For ganske nøyaktig ett år siden testet vi Skoda Superb Elegance med 130-hesters dieselmotor - og lot oss imponere. Denne gangen har vi testet økonomiutgaven, som kan bli din for 300.000 kroner.


Omlag en tredel av det norske nybilsalget går til firmabilkunder, noe som betyr at firmabilmarkedet er svært viktig for de norske bilimportørene. Fordi firmabileiere skattlegges i forhold til firmabilens innkjøpspris, har importørene sørget for å skreddersy egne business-modeller tilpasset de ulike skatteklassene. Dette er årsaken til at det finnes en rekke bilmodeller som "tilfeldigvis" koster 199.900 kroner, 249.900 kroner og 299.900 kroner. Av skattemessige årsaker inngår vanligvis både radio, metallic lakk og vinterhjul i disse prisene.

Radio, klima og ESP

Som alle andre tilbyr også den norske Skoda-importøren egne business-varianter av sine modeller, inkludert Skoda Superb. Skoda Superb 1.9 TDI 100 hk Classic Business (puhh, langt navn) er nettopp en slik bil. Prisen, 299.900 kroner, inkluderer blant annet radio/CD-spiller med åtte høyttalere, elektronisk klimaanlegg, elektronisk stabilitetsprogram (ESP) med antispinn, kjørecomputer, elektriske vindusheiser rund baut, seks kollisjonsputer samt metallic lakk og vinterhjul.

Ikke stasjonsvogn-utgave


Den som har lest våre tidligere Superb-tester vet at denne tsjekkisk-tyske bilen kjennetegnes ved sine enorme bakseteplass og medfølgende storbilopplevelse. Dessverre finnes Superb kun i sedan-versjon, noe som sannsynligvis skyldes Volkswagen-konsernets redsel for at en stasjonsvognutgave ville ha stjålet kunder fra Audi A6 og Volkswagen Passat. Hadde det vært opp til Skoda selv, er vi sikre på at en stasjonsvognutgave hadde vært på markedet for lenge siden. Det ville i tilfelle ha vært en bil som hadde passet svært godt i Norge, der befolkningen har en forkjærlighet for nettopp stasjonsvogner.

Er 100 hester nok?

Men foreløpig må vi altså nøye oss med sedanutgaven av Superb, som har fått mange lovord i tidligere tester på DinSide. Men holder det med en 100-hesters dieselmotor i en så stor bil? Og forsvinner den gode Superb-følelsen når man må klare seg uten elektrisk regulerbare skinnseter, noe Elegance-utgavene kan skilte med? Vel, vi skal forsøke å gi deg svar på spørsmålene. Aller første tar vi oss en titt på motor og kjøreegenskaper.