TEST: Skoda Roomster

Et kompakt ytre men mye plass til passasjerer og bagasje, det er hovedkarakteristikken til en egen klasse personbiler, som hittil hadde en tendens til å minne om konverterte varebiler. Roomster med sitt egenartede konsept og design bringer et friskt pust inn i kategorien. Hva bringer den mer? Vi har testet - med den sterkeste motoren.

Vis mer
Vis mer


Det er snart ti måneder siden den internasjonale lanseringen av Skoda Roomster, den fjerde modellen i Skodas program etter Octavia, Fabia og Superb. Roomster er en liten stasjonsvogn med original design som ønsker å fremstå som et mer moderne alternativ til biler som Citroën Berlingo, Renault Kangoo, Opel Combo eller VW Caddy - i personbilutgaver. Den bilen den minner mest om er kanskje den mindre - men svært praktiske - Toyota Yaris Verso, som nå ikke produseres lengre.

Liten foran, stor bak

Som sistnevnte har også Roomster et aspekt av å være fordelen av en bil som er skjøtt sammen med bakdelen av en annen. I motsetning til Yaris Verso fremstår imidlertid Roomster som overraskende harmonisk med helhetlig gjennomtenkt design til tross for den funksjonelt betingede opposisjonen mellom for og akter. Den voluminøse bakenden med store glassflater glir elegant over i den fremad- og kjøre-orienterte fremre del med sitt vennlige, men bestemte uttrykk. Den ser ut som det den er: En kompakt personbil med uvanlige lasteegenskaper og ikke bare en varebilaktig personbil eller en personbilvariant av en varebil.

Egen plattform

Vis mer


Roomster har fått sin egen plattform som har elementer fra både Fabia og Octavia. I lengden tilsvarer den VW Golf, men det er utelukkende takket være bakre halvdel - fremre halvdel har småbildimensjoner. Akselavstanden vitner om prioriteringen av plassforhold: Med 262 centimeter er den 4 centimeter lengre enn på nevnte Golf.

14 varianter

Det er en god del versjoner å velge blant i Roomster-familien. Det starter på rett under 190.000 kroner for den rimeligste utgaven mens toppversjonen koster 264.000. Alle versjoner har den fleksible seteløsningen Varioflex, som vi kommer tilbake til i kapitelet Plass og komfort. Ekstrautstyrslisten er ikke overdrevet lang, og inneholder blant annet panoramatak, parkeringssensorer og navigasjonssystem.

Vis mer


Grunnivået, Style, er allerede korrekt utstyrt med seks kollisjonsputer, ESP (antiskrens), tilt-og teleskopratt, klimaanlegg, el-vinduer foran, el-justerbare og oppvarmede sidespeil og radio/CD-anlegg. De to øvrige utstyrsnivåene heter Sport og Comfort. Sport innebærer blant annet 16-toms alufelger og tåkelys med hjørnefunksjon mens Comfort innebærer helautomatisk klimakontroll og el-vinduer bak.

Motoriseringene fordeler seg jevnt på diesel og bensin. Bensinmotorene kommer i følgende varianter: 1,2/65 hk, 1,4/86 hk og 1,6/105 hk. På dieselsiden finner vi 1,4 TDI/70 hk, 1,4 TDI/80 hk og 1,9 TDI/105hk.

Det var en Sport-utgave med sistnevnte motor vi fikk anledning til å teste, og vi starter med å redegjøre for Motor og kjøreegenskaper her.