TEST: Skoda Octavia RS

Med tanke på forholdet pris, effekt og plass har ikke Octavia RS konkurrenter som er i nærheten en gang.


Vi skryter av Skoda nesten ustanselig og det er fortjent også. Merket er etablert som en svært vellykket kvalitetsbil og Skoda beviser at det faktisk er mulig å levere en praktisk og sprek bil til en rimelig penge.

Et hederlig unntak

I Norge er RS veldig godt utstyrt, og til 336.600 skulle man tro det ikke var mye å gå på. I Sverige koster en stasjonsvogn 188.900 kroner, men da må du legge til ESP (5.600 kroner), CD-spiller med veksler (5.800 kroner), climatronic (3.400 kroner) og gassutsladningslys/xenonlys (2.000 kroner). Du ender dermed opp på en pris i Sverige på 205.700 svenske kroner. Hvis du tar bilen med til Norge fjerner du svensk moms, regner om til norske kroner og legger til norske avgifter. Da kommer bilen på cirka 306.000 kroner ferdig registrert i Norge. 30.000 kroner kan dermed brukes til andre ting, men du mister ett år med nybilgaranti. I Sverige har Skoda kun to års garanti.

Denne besparelsen skyldes alene den sterke norskekronen og den vil forsvinne hvis den norske kronen svekkes. Her har med andre ord ikke importøren skummet for mye fløte under prissettingen.

Litt ekstra

Octavia RS har mye utstyr og mye effekt. Til å være en familiebil er det en kjøreopplevelse utenom det vanlige. Kjøreturen finner du her.