TEST: Skoda Octavia 4x4 - topputgaven

Stasjonsvognutgaven av Skoda Octavia er blant DinSide Motors favoritter. Denne gangen har vi tatt for oss den flotteste utgaven.

Vis mer


Skoda Octavia er tilgjengelig både som kombikupé og stasjonsvogn, men kun stasjonsvognutgaven er tilgjengelig med firehjulsdrift,. I starten kunne firehjulsdrift, eller 4x4 som Skoda kaller det (i motsetning til quattro hos Audi og 4Motion hos Volkswagen), bare leveres i kombinasjon med 2,0-liters bensinmotor (150 hk) eller 1,9-liters dieselmotor (105 hk). Men nå tilbys også Octavia 2.0 TDI (140 hk) med drift på alle fire. Octavia 2.0 TDI 4x4 forener de to andre variantenes positive egenskaper. Den er nemlig like rask som 2.0 FSI 4x4 - og nesten like drivstoffgjerrig som 1.9 TDI 4x4.

I spagaten

Vis mer


Skoda Octavia er på mange måter en litt spesiell bil. Blant annet er den 457 centimeter lang. Det betyr at den er på størrelse med mindre premium-stasjonsvogner som Audi A4 (458), BMW 3-serie (452), Mercedes-Benz C-klasse (453) og Volvo V50 (451).

Hvis vi derimot tar utgangspunkt i de mer folkelige bilmerkene, viser det seg at Octavia ikke passer helt inn i de tradisjonelle klasseinndelingene. De fleste kompaktklasse-baserte stasjonsvognene er vanligvis 440 til 450 centimeter lange, mens mellomklasse-stasjonsvognene tradisjonelt måler 470 til 480 lengdecentimeter. Dermed havner Octavia på en måte i spagaten mellom kompakt- og mellomklassen.

Lander i mellomklassen

Vis mer


Vi har imidlertid utført interiørmålinger som viser at Octavia i praksis hører hjemme i mellomklassen. Riktignok kan bestselgerne Toyota Avensis (470) og Volkswagen Passat (477) skilte med 5-6 centimeter bedre bakseteplass og et lasterom som er rundt 10 centimeter dypere. For ikke å snakke om Opel Vectra (484), som er overlegen klasseleder når bakseteplass og lasteromslengde står på agendaen. Men sammenlignet med mellomklasse-stasjonsvognen Mazda 6 (470), holder Octavia brukbart følge. Riktignok har Octavia et noe mindre lasterom, men bakseteplassen er like god som i Mazdaen.

Masse utstyr

Vis mer


Også de rause utstyrspakkene sørger for at Octavia skiller seg fra mengden. Selv Elegance, som er det nest høyeste utstyrsnivået, kan skilte med elektronisk klimaanlegg med to soner, stor integrert radio, regnsensor, automatisk nedblendbart bakspeil, tåkelykter, innstigningslys i sidespeilene og midtarmlene både foran og bak.

Den som virkelig er på jakt etter godbiter velger imidlertid topp-nivået Laurin & Klement (L&K). L&K-pakken inkluderer blant annet navigasjon på stor fargeskjerm, delskinnseter, xenonlykter, parkeringssensorer foran og bak, fartsholder, en påkostet kjørecomputer, skinntrukket ratt og 16-toms alufelger.

Styringsanbefaling

Vis mer


Også på sikkerhetsfronten står Octavia støtt. Seks kollisjonsputer er selvsagt på plass, i likhet med beltestrammere på fire av sitteplassene, aktive hodestøtter i forsetene, isofix-fester, mulighet for utkobling av passasjerkollisjonsputen og lyktespylere. Den aktive sikkerheten ivaretas blant annet av ESP (antiskrens), elektronisk bremsekraftfordeling, nødbremsassistanse og DSR. Sistnevnte er en forkortelse for Driver Steering Recommendation, eller styringsanbefaling som Skoda-importøren kaller det. DSR hjelper føreren med å gjøre de riktige rattbevegelsene når skrens er i ferd med å oppstå.

Praktiske løsninger

Et annet kjennetegn ved Skoda Octavia er de mange smarte løsningene. Som for eksempel parkeringsbillett-holderen i frontruten, de praktiske handleposekrokene i lasterommet og den smarte pinnen som kommer ut av grillen når man løsgjør panseret. Takket være denne slipper man å rote rundt under et møkkete motorlokk når man skal etterfylle spylervæske. Ingen av disse løsningene er spesielt avanserte eller dyre - men svært praktiske i hverdagen. Her har mange andre bilprodusenter noe å lære.

386.000 kroner

Vis mer


Hva koster så herligheten. Jo, stasjonsvognutgaven av Octavia starter på 230.000 kroner med 1,6-liters bensinmotor og utstyrsnivå Ambiente. Hvis man avanserer til 2.0-liters dieselmotor og utstyrsnivå Elegance stiger prisen til 325.000 kroner. L&K-pakken koster 25.000 kroner og dermed er vi oppe i 350.000. Den som ønsker firehjulsdrift må legge ytterligere 36.000 kroner på bordet og ender dermed opp med en prislapp pålydende 386.000 kroner. Er dette en god pris? Vel, det skal vi snart komme tilbake til. Først ser vi imidlertid nærmere på hvordan den kraftige dieselmotoren fungerer i kombinasjon med firehjulsdrift.