TEST: Skoda Octavia 1.9 TDI 4X4

Stasjonsvognen med firehjulsdrift og strek dieselmotor har bidratt sterkt til å reetablere Skoda i Norge. Modellen er nesten blitt symbolet på nye Skoda, og har solgt svært godt i Norge.


Og det vil den nye modellen også gjøre. Endringene kan sies å være forsiktige, men både eksteriør og interiør er mer elegant på den nye modellen. Under skinnet er det også noen endringer, viktigst er at den har fått en nyere versjon av firehjulsdriftsystemet og at den dukker opp med en versjon av 1,9-literen med fem ekstra hestekrefter. Bensinversjonen har fått en helt ny motor, 1,8T er byttet ut med en ny toliter uten turbo, men med samme antall hestekrefter; 150.

Side om side

Den utgående modellen skal selges parallelt ut året, og velger du den får du en rabatt på over 20.000 kroner. Og faktisk blir gammel Octavia 4X4 den nye bilens nærmeste konkurrent, dette skal vi se nærmere på etter hvert. Det er nemlig ikke alt for mange biler som tilbyr det Octavia 4X4 gjør.

Octavia 4X4 med dieselmotor dukker opp i kun en utstyrsvariant. Den er relativt velutstyrt, og utstyrsnivået er sammenliknbart med utstyret du får hvis du velger en vanlig Octavia i Elegance-utførelse, men 4X4-versjonen har i tillegg aluminiumsfelger som standardutstyr.

Koster litt

Octavia med firehjulsdrift er rundt 30.000 kroner dyrere enn tilsvarende motorisert bil med drift på kun forhjulene. Også i form av komfort vil det også være en pris å betale, den litt høyere 4X4-versjonen er en god del stivere enn den vanlige utgaven. Likevel er det lett å forstå hvorfor bilen selger så godt, firehjulsdrift gir store fordeler på norsk vinterføre.

Endringen i firehjulsdriften gjør forskjell, men det eiere av forrige generasjon vil legge merke til først er at lydnivået er blitt mer komfortabelt. Mer om motor og kjøreegenskaper finner du her.