TEST: Skoda Fabia RS

Vi er vant med å kjøre GTI-biler med hissige bensinmotorer. Dette var en helt ny opplevelse som vi var litt ukjent med.


Utseendemessig er Fabia RS en god del fikset opp i forhold til de vanlig modellene. Den har 16-tommers felger, styling foran og bak, grønne bremsekalipere og stort eksosrør. Stylingen ser frekk ut og særlig den nedre delen av støtfangeren foran er skikkelig grom. Innvendig har det kommet på plass tofargede bøtteseter og litt oppfriskede instrumenter.

Rask og fleksibel

Fabia er en liten tass som ikke veier mer enn 1.245 kilo inkludert sjåfør. Motoren er en 1,9-liters dieselmotor med 130 hestekrefter og 310 newtonmeter som finnes hos både Volkswagen, Skoda, Audi og Seat. Vi hadde store forventninger til denne kombinasjonen av bil og motor og de ble innfridd. Motoren drar som en okse og du føler ikke på noen måte at det mangler noe trøkk. Forbikjøringer er en lek og eiere av store kostbare luksusbiler blir lett degradert til dieseltåka etter Fabia RS.

0 til 100 kilometer i timen klarer den på 9,6 sekunder. Det skremmer ingen, men du må tross alt gire to ganger for å klare 100 på speedometeret. Det vil føles raskt nok og selv om du må gire en del gjør ikke det noe. Det er uansett fleksibiliteten som imponerer mest. Girkassen er sekstrinns og fungerer bra. Den er lettsjaltet og presis.

Når du har lagt inn sjettegir er du virkelig klar for fart og langdistansekjøring. I norsk maksimalfart, som er 100 kilometer i timen, ligger turtelleren på 1.600 omdreininger. Det er lavt, og nesten litt for lavt. Motoren trekker nemlig ikke noe særlig før cirka 1.800 omdreininger. Vi snakker nok her om et gir som er optimalisert for hastigheter fra 120 og oppover.

Sportslig

Fabia RS har sportsunderstell og er senket med 15 millimeter i forhold til standardmodellen. Den er egentlig også utstyrt med 16-tommers felger med dekk i dimensjonen 205/45-16, men vi måtte ta til takke med 15-tommers vinterdekk. Uansett virket Fabia RS veldig sportslig. Den følger veibanen opp og ned og det virker som den sitter godt i svingene selv om været på testdagene ikke akkurat viste seg fra den mest positive siden. Kjøreegenskapene er i hvert fall trygge og ikke minst morsomme og det er lett å kjøre friskt og sportslig.

En GTI-bil med diesel på tanken blir også et drivstoffmessig et hyggelig bekjentskap. Vi fulgte med på kjørecomputeren og det går fint å ligge på et forbruk på godt under 0,5 liter mila. Når hestekreftene er i full sving må du spandere 0,7 liter på mila.

Tøft interiør

Fabia RS har et påkostet interiør i forhold til de andre modellene og det tar seg godt ut. Det treekede sportsrattet er godt å holde i og instrumentene er pyntet med litt sølvaktig bakgrunn. Setene er dype bøtteseter med skikkelig støtte i sidene. De er grå med sorte midtfelter og dekorert med RS-emblemer. Baksetet er i samme stilen og rigget for tre personer med tre hodestøtter og tre trepunktsbelter. I tillegg er ustyrsnivået i Fabia RS bra. Den har blant annet halvautomatisk klimaanlegg hvor du kan velge temperatur, men ikke hastigheten på viften, xenonlys, radio/CD, elektriske speil med varme, elektronisk stabilitetsprogram, sportseter og 16-tommers felger.

Konklusjon og konkurrenter finner du her.