TEST: Skoda Fabia - billig stasjonsvogn med dieselmotor

Fabia gjør som storebror Octavia, legger 20 centimeter til totallengden og lar all den ekstra plassen komme bagasjen til gode.

Vis mer

TEST: Skoda Fabia - billig stasjonsvogn med dieselmotor

  1. Store bilder!
  2. Tekniske data
  3. Konklusjon og konkurrenter
  4. Motor og kjøreegenskaper
Vis mer


For det er virkelig eksepsjonelt god plass til bagasje i denne småbilen, og en barnevogn går inn like lett som i mange mellomklassestasjonsvogner. Det er baksetepassasjerene som først og fremst merker at Fabia tross alt er en småbil, baksetet er så trangt at for eksempel bakovervendte barneseter blir en utfordring.

Fyll en gang i måneden

Vi har testet Fabia stasjonsvogn tidligere, men dette er første gang vi kjører Fabia med en 80-hesters versjon av den lille tresylindrede dieselmotoren. Motoren gjør Fabia til en liten sparebøsse, et forbruk godt under halvliteren er innen rekkevidde, og kjører du rundt 10.000 kilometer i året trenger du kun å ta turen innom pumpene en gang per måned.

Blant de bedre

Til nå har Fabia vært blant de bedre småbilene, og blant de som har gitt den beste kvalitetsfølelsen. Interiøret er ryddig, og materialbruken har ligget hakket over de fleste konkurrentene. Nå dukker imidlertid et helt kobbel av nye konkurrenter opp i småbilklassen. Renault Clio, Peugeot 207, Toyota Yaris og etter hvert også Opel Corsa vil alle gjøre konkurransen tøffere i denne klassen.

Bra ekstrautstyr

Holdningen til flere av produsentene, eller rettere sagt de norske importørene, har vært at småbilene skal tilbys i spartansk utstyrte varianter med lite valgmuligheter. Hos Skoda er det heller ikke mengder av ekstrautstyr å velge blant, men alt vi mener er nødvendig for å løfte en småbil til et fremkomstmiddel med greit trivselsnivå er mulig å få til Fabia. Bedre seter, konstantfartholder og xenonlys er eksempler på utstyr som ikke alltid er å finne på ekstrautstyrslistene til småbiler.

Vis mer


Og Skoda er flinke til å sette sammen prisgunstige pakker som gjør det mulig å velge slikt tilleggsutstyr, for eksempel kommer sportsseter, 15-tommers lettmetallfelger og skinnratt i en pakke til gunstige 1.900 kroner. Antiskrenssystem (ESP) mener vi burde vært standardutstyr, men det er letter å svelge denne mangelen når det er tilgjengelig som ekstrautstyr, og spesielt når pakken som omfatter ESP og xenonlys ikke koster mer enn 5.500 kroner.

Vi skal imidlertid konsentrere oss om den lille dieselmotoren, og mer om den kan du lese i avsnittet om motor og kjøreegenskaper.