TEST: Skjønnhet med diesel og automat

Alfa 159 fører en urettferdig diskré karrière. Den har stil og eleganse, kvalitetsfølelse og gode kjøreegenskaper. Nå har vi testet den med en fersk sekstrinns automatkasse.

Det er nå to år siden Alfa 159 ble introdusert på markedet. Her på DinSide har vi gitt den en god del ros, men noen salgssuksess kan man ikke snakke om. Ved utgangen av april var det blitt registrert totalt 217 nye biler - det er færre enn det ble registrert av forgjengeren, Alfa 156, bare i løpet av året 1999.

Salget har imidlertid bedret seg; 64 Alfa 159 er blitt nyregistrert i løpet av årets første fire måneder mot 31 - altså under halvparten - under samme periode i fjor.

En fin bil

Vis mer
Vis mer

Årsakene til det svake salget ligger i hvertfall ikke i at Alfaen er en dårlig bil - tvert imot er det det overlegent beste produktet merket har levert i moderne tid.
Det kan nå uten å rødme holdes opp mot BMW og Audi både når det gjelder kjøreopplevelse, estetikk og langt på vei kvalitetsfølelse, noe prissettingen bærer preg av, og her har vi nok en del av forklaringen på svakt salg - mange er nok fortsatt skeptiske til kvaliteten på italienske biler generelt samtidig som de er redde for et større verditap enn på for eksempel tyske konkurrenter. En pris på høyde med det som praktiseres av BMW og Audi kan virke ganske stiv i det perspektivet.

Vi har testet Alfa 159 fire ganger tidligere - og prøvekjørt flere versjoner ved to andre anledninger. Ambisjonene denne gangen har derfor begrenset seg til å finne ut hvordan bilen er å kjøre med kombinasjonen dieselmotor og automatgir - vi henviser til våre tidligere tester for utfyllende informasjon om motor, kjøreegenskaper, plass og komfort (Lenke etter konklusjonskapitelet).

Diesel-stasjonsvogn

Det naturlige valget falt på en stasjonsvognutgave (Sportwagon eller SW), samt en relativt avgiftsvennlig dieselmotor med beskjedent slagvolum men godt med krefter. De som følger med vil kjenne igjen konfigurasjonen fra vår forrige 159-test: Sportwagon 1,9 JTDm med en finfin 150-hesters dieselmotor under panseret.

1,9 liter - 150 hester

Motoren har vi kjørt mange ganger tidligere - både i Opel Vectra og Signum, Saab 9-3 og Cadillac BLS. Det er også bare et halvt år siden vi fikk oppleve Alfa 159 med denne motoren, og vi henviser til den testen for mer om selve motoren. I Alfa-sammenheng befinner den seg "midt på treet" mellom 1,9 med 120 hester og den mektige 2,4 JTDm med 200 hestekrefter og 400 newtonmeter.

Q-Tronic

Vis mer


Sekstrinnskassen kommer fra Aisin Warner og er av den såkalt intelligente typen - det vil si at den lærer seg kjøremønsteret til føreren og reagerer etter kjørestilen. Ved aktiv kjøring drar den lenger på girene og favoriserer mer spenstig fremdrift, mens den slapper av sammen med en ustresset og rolig sjåfør. Både i sports- og vanlig modus oppleves parhestene motor/girkasse som harmoniske, girskiftene går mykt for seg. Om ønskelig kan man gire manuelt - med den passe korte og presise girspaken. Det er ikke standard med hendler på rattet.

Fordeler og ulemper

En av fordelene med automatkasse til en slik motor er at det blir bedre flyt, særlig i lave hastigheter som i bykjøring, hvor momentomformeren eliminerer en god del av den mangelen på kraft man opplever ved lave turtall. Det å få hvile venstrefoten og beholde høyre hånd på rattet ved køkjøring er en selvfølgelig fordel - mens en ulempe som her er ganske påtagelig er at bilen er temmelig treg ut fra stående start. Når bilen først har kommet i bevegelse akselererer den meget sprekt, og 0 til 100 skal offisielt ta 9,8 sekunder - bare to tideler mer enn versjonen med manuell girkasse. I praksis tar øvelsen imidlertid over 11 sekunder fra det øyeblikket man tråkker inn gasspedalen. Planlegging og forberedelse er derfor nødvendig når man skal smette inn i luker eller begi seg ut i en traffikert rundkjøring.

Totalt sett synes vi allikevel at automatkassen gjør denne bilen både mer raffinert og enda bedre å kjøre i de fleste situasjoner. Sammen med den spreke motoren og de gode kjøreegenskapene ender vi opp med et meget attraktivt produkt. La oss se nærmere på hvordan totalpakken gjør det i sammenligning med andre biler i klassen.
Her finner du en sammenligning med noen konkurrenter - og vår konklusjon.