TEST: Saab 9-5 SportCombi Aero

Ansiktsløftning nummer to er på plass, og selv om det hadde vært spennende med en ny stor Saab er dagens ni år gamle 9-5 fortsatt attraktiv.

Vis mer
Vis mer


Den fine og sterke turbomotoren hadde gitt nytt liv til nærmest hva som helst, men også de forbedrede kjøreegenskapene virker livsforlengende for Saaben. Særlig virker forhjulenes veigrep og styringens balansering klart forbedret i forhold til tidligere utgaver.

Mer markert

Det er som vanlig fronten som får gjennomgå når biler ansiktsløftes, og 9-5 har fått nye frontlykter som særpreges av moderat størrelse og en markert pyntelist. Det karakteristiske panseret, som ikke avsluttes før på siden av forskjermen, sørger for at Saab-trekkene fortsatt er sterke.

Glipen mellom panseret og forskjermene er så stor at vi også denne gang dyttet et par ekstra ganger på panseret for å forvisse oss om at det virkelig var gått i lås. Noen vil kanskje mene det er et markert designtrekk med denne glipen, men vi synes det ser litt uferdig ut.

Gammel og trygg

I det svenske forsikringsselskapet Folksams undersøkelse av virkelige ulykker kommer Saab 9-5 ut som den aller tryggest bilen å oppholde seg i ved en eventuell ulykke. Den er stor og solid, og tilbyr passasjerene god beskyttelse.

Like viktig er det at den nå har et godt antisladdsystem (ESP) som reduserer risikoen betydelig for å komme i situasjoner som gir alvorlig personskade.

Ryddeaksjon

Vis mer


Innvendig er forandringene moderate, men det er foretatt en liten ryddeaksjon på dashbordet. Det er færre knapper å forholde seg til, og klimaanlegget har fått vribrytere. Dessuten har instrumentene fått mer tradisjonelle innramminger, og funksjonstastene på rattet er flyttet ut til rattekene istedenfor å ligge mellom disse som tidligere. Dashbordet er ikke lenger like sært, og vi er overbærende nostalgisk over at særegenheten nå vannes ut.

I denne omgang skal vi først og fremst se på den motoren, som har fått en effektøkning siden sist. Mer om motor og kjøreegenskaper finner du her.