TEST: Saab 9-5 3.0 TiD Estate

Saab har gjennomgått flere kosmetiske endringer og det har hjulpet mye. Likevel var det V6-dieselen med treliters slagvolum vi gledet oss mest til.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Utvalget av store familiebiler med kraftige dieselmotorer begynner å bli stort. Audi A6 2.5 V6 TDI, BMW 530d, Mercedes-Benz E 270 CDI, Volvo V70 D5 og Saab 9-5 3.0 TiD opererer nå i en klasse hvor prisen for lengst har passert 500.000 kroner, og hvor fem- og sekssylindrete dieselmotorer gjør jobben under panseret. Volvo og Mercedes bruker rekkefemmere, mens BMW holder på rekkesekseren. Audi og Saab bruker V6-ere. Alle benytter seg av Common Rail innsprøytningsteknologi, så nær som Audi, som holder seg til en tradisjonell direkteinnsprøytning.

Sammenlign de forskjellige bilene i klassen på denne lenken.

3.0 TiD

Det er gjort cirka 1.200 endringer på den oppgraderte 9-5, og det er blant annet motorene som har fått gjennomgå. Blant annet er en 3-liters dieselmotor på plass og i april kommer også 9-5 med en 2,2-liters dieselmotor med 125 hestekrefter.

Vi har sett frem til å prøve den nye dieselmotoren med 176 hestekrefter og 350 newtonmeter og den kan du lese mer om på denne lenken.