TEST: Saab 9-3 Turbo X

I Turbo X minner turbohvinet om svanesang.

Ta det med ro, vi mener ikke Saabs svanesang, men svanesangen til dagens 9-3, som vi nok kan anse som en utgående modell etter seks års karrière - selv om "utgangen" kan ta en del tid.

Nytt liv

Derfor har General Motors, Saabs eiere, ønsket å blåse liv i denne modellens image. 9-3 Turbo X ble vist i Frankfurt i fjor høst, 30 år etter at de første gang viste sin første berømmelige turbo-modell på samme sted. Og på papiret er nye 9-3 Turbo X høyst verdig til å fylle denne rollen. Den er Saabs råeste modell noensinne, og den introduserer et avansert nytt firehjulsdrift-system.

Jet-sort

Vis mer

TEST: Saab 9-3 Turbo X

  1. Store bilder!


Motoren og firehjulsdriften finnes både på Turbo X-modellen som vi kjørte, og på de heftigste Aero-versjonene, og både som sedan og stasjonsvogn. Turbo X er den mest eksklusive varianten, den kommer både med manuell og automatisk girkasse, men kun i den ene fargen sort "jet black metallic", som hyllest til den forgagne 900 Black Turbo. På dashbordet forkynner en liten plakett at bilen er et av kun 2.000 eksemplarer. Eksklusivt.

Ikke helt premium

For øvrig er bilen i stor grad lik en vanlig 9-3, også interiørmessig, der karbonfiberdekor og utstrakt bruk av sort skinn kjennetegner Turbo X. Ergonomien er bra og plassforholdene temmelig trange til å være en bil som er 464 centimeter lang. I forhold til konkurrentene fra BMW og Audi uteblir den store premiumfølelsen.

Kjøringen

Vis mer


Etter den første prøvekjøringen av Saab 9-3 Turbo X i Frankrike tidligere i år skrev vi at vi så frem til å kjøre den på nordisk vinterføre. Det ble det ikke noe av, for testdagene var av høysommer-typen med tørr asfalt - men dog også en del kjøring på grusvei, som vi kan se på som substitutt for snø.

Krysshjulsdrift

Og under slike forhold - ingen tvil - imponerer Saab med sin versjon av Haldex 4-firehjulsdriftssystem, kalt XWD eller Cross Wheel Drive ("krysshjulsdrift"). For en mer inngående beskrivelse av systemet henviser vi til denne artikkelen. I hovedsak fordeles kreftene forover og bakover etter behov, og en elektronisk differensialbrems fordeler dreiemoment utover eller innover på bakakselen for å hjelpe bilen til å finne det beste sporet til enhver tid. Det hele samarbeider med ESP (antiskrenssystemet), og griper inn allerede før føreren kan kjenne at det trengs å gjøre noe. Under aktiv kjøring imponerer systemet stort og muliggjør svært effektiv og rask fremdrift. Bilen sitter som et skudd i de kjappeste svingene mens differensialbremsen flytter krefter mellom bakhjulene fra en rask inngang til en enda raskere utgang av svingen. Imponerende. De mest lekne vil kanskje til og med innvende at systemets effektivitet demper underholdningsfaktoren...

280 hestekrefter

Vis mer


2,8-literen er en V6-motor utstyrt med en twin-scroll turbo, bygget av GMs australske datterselskap Holden og så tunet til Saabs spesifikasjoner. Det vil si 280 hestekrefter og et dreiemoment på solide 400 newtonmeter fra 2.150 omdreininger i minuttet til 4.500 omdreininger. Bilens toppfart er begrenset til 250 kilometer i timen. Når det gjelder akselerasjon og mellomakselerasjoner ble vi litt skuffet over at den helt store fartsfølelsen uteble. Alt er relativt, og det er fort gjort for en motorjournalist å bli blasert, men vi syntes altså ikke at de 280 hestene gjorde så mye av seg som forventet. For øvrig er 0 til 100-tiden oppgitt til 5,7 sekunder, men det er med manuell girkasse.

Automatgir kveler kjøregleden

Vis mer


Vi var beredt til å la oss begeistre av 9-3 Turbo X, men av flere årsaker er det vanskelig å være udelt positive etter denne testen. For det første ville vi valgt den med manuell girkasse, mens testbilen var utstyrt med sekstrinns automat. Som automat betraktet er denne kassen helt grei med akseptable responstider. Problemet er at i en slik bil ønsker vi ikke responstider - og det er frustrerende å måtte renonsere på en forbikjøring over en akkurat passe tilmålt strekning fordi det først ikke skjer noe når man tramper inn gassen, og når bilen er klar for å hives ut, er det for sent... For øvrig kan det gires helt manuelt, med knapper på rattet, uten at valgte gir overstyres, og det er positivt. Akselerasjonstiden med automatgir er ikke oppgitt men vi oppnådde ikke bedre enn godt over seks sekunder.

Ikke helt sport

Vis mer


For det andre... 9-3 Turbo X har en del diskrete sportslige attributter, som den lille spoileren på hekken, de små Turbo X-logoene og de titanium-grå 18-toms felgene (19-tommere fås som ekstrautstyr). Bilen er også senket en centimeter og hjulopphenget stivet opp en del. Det merkes ved at ujevnhetene i veien ikke filtreres bort i så stor grad som i en standard 9-3. Derimot synes vi at Saab kunne ha tatt ennå et skritt videre i den sportslige retningen; vi har her å gjøre med et kompromiss mellom sport og komfort som vi ikke fant helt tilfredsstillende. Det forekommer fortsatt en del karosseribevegelser ved aktiv kjøring, blant annet tendenser til krenging. Dette med sivilisert sportslighet er det andre som får til bedre, og vi tenker da for eksempel på Mitsubishi med siste generasjon Lancer Evolution.

Brummer

Vis mer


Samtidig syntes vi ikke lydkomforten var helt på høyden. Ved fullt pådrag kommer en fin og sportslig snerring akkompagnert av hvinet fra turboen, som i et jetfly. Men ved normal kjøring både brummer og drønner motoren og skaper en resonans i kupeéen som etterhvert blir sjenerende, ja faktisk lot vi oss irritere av den på "transport-etappene".

Hva koster så herligheten?

Vel, til 891.500 kroner (854.000 med manuell girkasse - som vi ville foretrukket), kan ikke denne bilen akkurat sies å være noe røverkjøp. Noe av forklaringen ligger i at 9-3 Turbo X miljømessig er temmelig politisk ukorrekt, med et CO2-utslipp på 269 gram per kilometer (1,12 liter per mil ved blandet kjøring). Bilen er for øvrig velutstyrt; testbilen hadde kun tre tilvalg, Bi-xenon-frontlys med svingbare lykter, bluetooth for egen mobiltelefon og et heftig Bose-stereoanlegg.

Sterkere konkurrenter

Vis mer


BMW har sin 330 Xi, også den med avansert firehjulsdrift og rekkesekser på 272 hestekrefter. Pris: 742.000 kroner med automat og 720.000 med manuell girkasse. Audis nye A4 3.2 V6 Quattro som yter 265 hester, koster 760.000 kroner med automat og 729.000 kroner i manuell utgave. Som vi ser har disse konkurrentene, som er mer moderne og gjennomførte konstruksjoner enn Saaben en god del lavere innstegspriser noe som gjør at de kan "spekkes" opp en god del med ekstrautstyr - noe som er nødvendig for å matche 9-3 Turbo X' utstyrsnivå. I tillegg kommer mye lavere CO2-utslipp: 193 gram for BMWen med automat og 219 gram for Audien, også med automat.

Vi kan nevne at den heftigere BMW 335Xi med automat (306 hester) koster 893.000 kroner, altså som Saaben - men med en god del mindre utstyr.

For å konkludere kan vi ikke helt se de gode rasjonelle grunnene til å velge 9-3 Turbo X, men 2.000 kunder verden over (av dem 600 i USA og 500 i Storbritannia - 15 i Norge), greier nok Saab å skaffe, basert på Black Turbo-magien.

Se store bilder av 9-3 Turbo X her!

Les mer inngående om XWD-systemet i denne lanseringsartikkelen.

Her finner du mer Saab-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder