TEST: Saab 9-3 Cabriolet BioPower - sommerlig klimakriger

Saab satser tungt på kjøretøy som går på bioetanol, også kalt E85. Vi har testet den modellen som burde takle en global oppvarming best, nemlig 9-3 Cabriolet.

Det er i grunn lite nytt med denne bilen i forhold til den vi testet for drøyt tre år siden, bortsett fra at dagens kandidat har mulighet til å gå på bioetanol, eller såkalt E85 som er basert på fornybare energi. På denne måten tilføres det ingen ny C02 til naturen fra etanoldelen av drivstoffet (85 prosent). I tillegg til å gi mange bedre miljøsamvittighet, får man også en del ekstra krefter. Med E85 på tanken yter Saaben 175 hester i stedet for 150 på bensin.

Kompleks miljødebatt

Når vi skriver at E85 gir mange bedre miljøsamvittighet, er det fordi debatten omkring biodrivstoff, og spesielt E85, er svært kompleks. Meningene rundt hvorvidt dette egentlig er miljøvennlig og etisk forsvarlig, er mange og sterke. Per i dag kan produksjonen av etanol føre til fortrengning av både regnskog og lokal matvareproduksjon, med den konsekvensen det har for levekostnadene til den ofte fattige lokalbefolkningen.

Vis mer

TEST: Saab 9-3 Cabriolet BioPower - sommerlig klimakriger

  1. Store bilder


Vi skal ikke ta stilling til dette spørsmålet i denne testen og nøyer oss med å konstatere at saken har mange sider med mange hensyn som må tas, ikke minst til områdene hvor produksjonen foregår.

En relativt edruelig påstand er dog at slike kjøretøyer straks blir mer interessante når annen generasjons biodrivstoff kommer på markedet.

Ønsker du mer informasjon om biodrivstoff, kan du klikke her.

Utgående kabriolet

Den E85-kompatible motoren vi kjørte var montert i en 9-3 Cabriolet. Siden dette er en utgående modell som om kort tid blir erstattet av den nylig viste oppdaterte utgaven, kommer vi ikke til å gå like grundig til verks som i en vanlig test. Dersom du likevel skulle være interessert i mer informasjon, henviser vi deg til vår forrige test av 9-3 Cabriolet. Der gjennomgår vi også komfort og plassforhold.

25 hester ekstra

Vis mer


1,8t BioPower er faktisk en 2,0-liters turbomotor som altså gir fra 150 hester og 240 newtonmeter til 175 hestekrefter og 265 newtonmeter, avhengig av blandingsforholdet mellom bensin E85. Grunnet begrenset tidsrom fikk vi bare mulighet til å kjøre bilen på ren E85. Testbilen vår hadde altså de vasseste av disse spesifikasjonene. Denne motoren vil forøvrig bli videreført også etter faceliften.

Femtrinns automat

En annen ting den hadde var en femtrinns automatkasse som naturligvis gjorde det litt vanskeligere å kjenne skikkelig på motoren. Ikke minst fordi den er en god del tregere enn de raskeste på markedet, og fordi vi mistenker at den stjeler en del effekt.

Komfortorientert

I førstnevnte påstand legger vi at girkassen ved plutselig gasspådrag somler en del før den finner rett gir. Fra stillestående er dog responsen ganske god og girskiftene foregår også med akseptabel hastighet. En litt vel utpreget og gammeldags slurefølelse gir femtrinnskassen et tydelig komfortpreg, og det passer i grunn bilen greit.

10,1 sekunder

Vis mer


Med bakgrunn i dette tror vi derfor tidspåslaget på 1,2 sekunder fra 0-100 først og fremst skyldes at litt for mye krefter forsvinner i momentomformeren. De fleste automatkasser øker 0-100-tiden noe, men 1,2 sekunder er litt i meste laget. Med automatkasse er fabrikktallene 10,1 sekunder, et anslag som dog virker å være ikke alt for langt fra sannheten.

Rent subjektivt føles det også som om litt for mange av de 175 hestene gjør andre ting en å bidra til fremdrift, også tatt i betraktning av vi snakker om en relativt tung bil på drøyt 1600 kilo.

Ikke hårreisende forbruk

Forbruket var imidlertid ikke så ille som man kunne frykte. På blandet kjøring lå vi på rett over en liter i gjennomsnitt, mens langkjøring gikk på ned mot 0,8 liter per mil. Tilsvarende er fabrikktallene for kjøring på bensin 0,85 på blandet kjøring og 0,65 på landeveien.

Vis mer


En tommelfingerregel er at E85-forbruket vil ligge om lag 30 prosent over bensintallene, grunnet lavere energiinnhold.

Cruiser

Rent kjøremessig er fortsatt 9-3 Cabriolet først og fremst en cruiser med ganske god fjæringskomfort. I svinger opptrer den som regel mildt understyrt, men hekken kommer ved provokasjon.

Styringen er også mest myntet på komfort, men gir likevel helt greit med tilbakemelding og presisjon for biltypen.

Litt tvilsomme bremser

Vis mer


Et lite spørsmålstegn setter vi ved bremsenes utholdent. Vår testbil viste tendenser til bremsefading med tilhørende røykutvikling etter litt frisk kjøring ned en relativt beskjeden fjellovergang. Forøvrig fungerte stoppredskapen greit.

Ingen konkurrenter med E85

Hvorfor skal du så kjøpe en Saab 9-3 Cabriolet 1,8t BioPower? Vel, for det første har den egentlig ingen konkurrenter. 9-3 er den eneste kabrioleten som per i dag kan leveres med bioetanol-kompatibel motor på det norske markedet. Dermed har den funnet sin egen lille nisje.

Volvo C70

Dersom du ikke er så interessert i hva slags drivstoff kabrioleten din går på, har du en lang rekke alternativer. Den mest direkte konkurrenten er kanskje Volvo C70, men den er noe dyrere og 2,4-literen med 170 hestekrefter oppleves nok noe tregere enn vår testbil på E85. Til gjengjeld har den et noe sprekere interiør, gode allroundegenskaper og fremstår i det store og det hele som mer moderne, ikke minst med tanke på det sammenleggbare ståltaket.

BMW 320i

Vis mer


BMW 320i Cabriolet er med automatgir faktisk en del billigere enn tilsvarende 9-3. Mye av prisdifferansen kan nok forklares med utstyrsforskjeller, men med bedre akselerasjonstall, sammenleggbart ståltak og nydelig kjøreegenskaper fremstår denne som et bedre kjøp.

A4 og Eos

Også biler som Audi A4 1,8T og ikke minst Volkswagen Eos 2,0 TFSI blir nok i tøffeste laget for dagens kandidat som langt fra er noen dårlig bil isolert sett. Problemet er bare at den etter noen år på markedet til en viss grad er frakjørt av enda bedre konkurrenter.

For de få

Vis mer


Derfor vil nok de fleste oppleve at 9-3 Cabriolet i utgående utgave ikke gir mer enn det andre biler i klassen kan tilby. Bortsett fra E85-fordelen. Resultatet er at dette først og fremst blir en bil for Saab- og E85-entusiaster, uten at vi syns noe synd på dem av den grunn.

Oppdatert utgave til høsten

Dersom du skulle være interessert i å kjøre takløst fra Saab, kommer den oppgraderte versjonen til høsten med forandringer både på den visuelle og tekniske siden. Blant nyhetene er en sterkere versjon av BioPower-motoren som vil gi 200 hestekrefter på E85. Kanskje vil denne gjøre det lettere og mer attraktivt å velge E85 for kabriolet-kunder?

  • Store bilder finner du her.
  • Her finner du mer Saab-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder