TEST: Saab 9-3 Aero

Saab med mye krefter har alltid vært spennende. De som har kjørt gamle 9-3 Viggen mener det til tider har vært for spennende.


Vi kan avsløre med en gang at dagens 9-3 tåler den kraftige motoriseringen med glans. Det river fortsatt litt i rattet, men ikke mer enn at det fungerer som en påminnelse om hvilke krefter du disponerer. Dagens 9-3 oppleves rett og slett som en sportslig bil.

Passer godt

Moderat slagvolum og forholdsvis mer dreiemoment enn hestekrefter gjør at 9-3 Aero passer det norske avgiftssystemet nesten like godt som enn moderne dieselbil. En C-klasse fra Mercedes-Benz må opp i V6-motor på 3,2 liter for å passere 9-3 Aero i hestekrefter og dreiemoment. Det samme gjelder for konsernfetteren Opel Vectra GTS.

Pilot

Fortsatt holder Saab på koblingen til flyindustrien, og de forskjellige utstyrspakkene i 9-3 heter for eksempel ”Pilotpakke PT21”, og kan innholde lite pilotaktige ting som elektronisk styrt klimaanlegg eller håndfri-løsning for telefon. På plass i førersetet, eller pilotsetet, er det nok knapper og hendler til at likheten med en cockpit kan anes. Det tar definitivt lengre tid å finne seg til rette i en Saab, men det er fortsatt slik at fordelene med de sære løsningene overgår ulempene.

Klart sportslig

Saab 9-3 er i kjøreegenskapene klart sportslig, og blant de morsomste bilene i mellomklassen. Der fetteren Opel Vectra har beveget seg mot komfort har Saab 9-3 beveget seg mot det sportslige. Vi trives godt med dreiningen mot sport, og det er nok for å kapre kunder fra BMW og Audi at Saab har lagt seg på en sportslig linje.

Bilen signaliserer allerede før du setter deg bak rattet mer eksklusivitet enn forgjengeren. Denne markerte sedan-formen og den lave karosseriprofilen antyder en bil som mener alvor når det kommer til kjøreegenskaper.


Også detaljer løfter inntrykket, enkle ting som ett realt antall dyser som lar spylervæsken flomme over frontruten, borrelås på varseltrekanten som gjør den ikke sklir rundt i bagasjerommet og en integrert isskrape er på plass i midtkonsollen. Saab 9-3 virker konstruert av mennesker som faktisk selv er ute å kjører bil i blant, det er ikke alltid tilfelle med alle konkurrenter.

Mer om motor og kjøreegenskaper finner du her.