TEST: Saab 9-3 2.2 TiD

Svenske Saab har lang erfaring i å bygge både biler og turboladede bensinmotorer. Men når det gjelder dieselmotorer, må Saab ha hjelp utenfra.


Når Saab selv får ha hendene på rattet, blir resultatet oftest godt - noe nye 9-3 er et eksempel på.
9-3 er en god bil, som kan måle seg med eksklusive, tyske konkurrenter. Det samme gjelder Saabs turbomotorer, som er friske og effektive og blant de fremste i bilverdenen.

Men personbil-dieselmotorer har Saab-gutta liten erfaring med. Dette har ført til at Saab har måttet hente dieselmotorer fra General Motors-systemet, selv om de helt sikkert hadde foretrukket å utvikle dieselmotorer i eget hus.

Hentet fra Opel

Det er altså GM-eierskapet som er årsaken til at Saab 9-5 er utrustet med dieselmotorer som kommer utenfra. Den 3,0-liter store V6-dieselen er hentet fra Isuzu, selv om den nok ble noe foredlet før den fikk plass i Saabs storbil. Og det andre alternativet, 2,2-literen, kjenner vi fra Opel, som blant annet har plassert den i Omega og nye Vectra.

Bra nok?

Det er altså denne 2,2-literen som nå også har funnet veien inn under 9-3-panseret. Er motoren god nok til at den fortjener å plasseres der? Les mer om både drivkilden her.