TEST: S5 Coupé - innertier fra Audi

En nydelig motor, herlige kjøreegenskaper, svært høy kvalitetsopplevelse og en design som virkelig fenger. Audi har virkelig truffet blink med sin nye stolthet.

Det er sjeldent vi får så mye oppmerksomhet som vi fikk den uken vi disponerte nykommer Audi S5 Coupé. Mange mobilkameraer ble rettet mot bilen og tallrike Audi-entusiaster viste tommelen og tok på seg brede smil. Og på firefeltsveier var det påtagelig mange biler som raskt nærmet seg i bakspeilet, for deretter å legge seg pent foran eller bak oss.

Populært premium-merke

Disse erfaringene reflekterer at mange nordmenn for tiden har stor sans for bilmerket med de fire ringene. Audi er Norges desidert mest populære tyske premium-merke og havnet på syvendeplass på merkestatistikken både i 2006 og første halvår 2007.

Gode priser

Vis mer
Vis mer


Redaksjonen i DinSide Motor har ikke noe i mot at Audi selger godt her i landet. DinSide-tester har nemlig gang på gang dokumentert at ulike Audi-modeller kommer svært godt ut når de holdes opp mot konkurrentene fra BMW og Mercedes-Benz. Årsaken er rett og slett at Audi som regel kan skilte med bedre priser enn sine tyske premium-konkurrenter. Samtidig har de ulike modellene i løpet av de siste årene har fått stadig mer konkurransekraft på viktige områder som plass, opplevd kvalitet, komfort, støyisolering, bremseegenskaper og motorteknologi. Fra et fornuftsperspektiv fremstår derfor svært mange av Audis modellvarianter som de beste kjøpene i sine respektive klasser.

Ikke ledende på kjøreglede

For mange handler imidlertid bilvalget om mer enn fornuft. Blant annet er mange av våre lesere opptatt av kjøreglede, ikke minst den andelen som foretrekker premium-biler. Og nettopp kjøreglede har tradisjonelt ikke vært blant Audis sterkeste kort.

Når vi snakker om kjøreglede er det imidlertid viktig å holde tungen rett i munnen. Blant annet er det viktig å ikke blande begrepet kjøreglede med kjøreegenskaper. Vi mener nemlig ikke at Audis modeller har dårlige kjøreegenskaper. Vi mener heller ikke at Audis modeller fullstendig mangler kjøreglede. Det vi mener er at Audis erkekonkurrent BMW er langt flinkere på dette området. Også Mercedes sine ulike modeller leverer ofte mer kjøreglede enn Audis alternativer.

Forhjulsdrift

Hovedforskjellen på BMW og Mercedes-Benz på den ene siden, og Audi på den andre, er at de to førstnevnte har valgt å satse på bakhjulsdrift. Audis valg av drift på forhjulene innebærer at samme hjulpar må håndtere både fremdrift og retningsendring, noe som gir lavere effektivitet og som kan resultere i sporing og understyring. Fra et sikkerhetsperspektiv vil de fleste være enige om at understyring er å foretrekke fremfor overstyring. På den annen side vil de fleste være enige om at understyring ikke er egnet til å frembringe kjøreglede.

Vis mer


Hos BMW og Mercedes-Benz tar bakhjulene seg av fremdrift, mens forhjulene kun trenger å konsentrere seg om retningsendring. Ved hardt gasspådrag vil denne typen biler ofte reagere med overstyring, også kalt bakhjulsskrens, noe mange av oss forbinder med ekte kjøreglede.

Firehjulsdrift

Riktignok er en rekke Audi-modeller tilgjengelig med firehjulsdrift, eller quattro, som Audi ynder å kalle teknologien. Firehjulsdrift er svært effektivt, men som de fleste bilentusiaster vil være enige om, vil en firehjulsdrevet bil sjeldent kunne levere like mye kjøreglede som en tilsvarende bil med bakhjulsdrift. Blant annet er det langt vanskeligere å fremprovosere den herlige bakhjulsskrensen.

Vektfordeling

En annen årsak til at Audi i større grad enn sine konkurrenter kjennetegnes ved understyring, er motorplasseringen og den generelle vektfordelingen. Audi har nemlig for vane å plasser storparten av motoren foran forakselen, noe som gir fremtunge biler. Dette i motsetning til BMW, som plasserer sine kraftkilder så langt bak i bilen som mulig, og dermed kan skryte av 50/50 vektfordeling.

Quattro i endring

Vis mer


Men nå ser det ut til at Audi har bestemt seg for å utfordre BMW også når det kommer til kjøreglede. Riktignok er det nok fåfengt å håpe at Audi skal gå over til bakhjulsdrift. Men når det gjelder de firehjulsdrevne modellene, så skjer det ting. I det siste har det nemlig vist seg at Audi er i ferd med å forlate det klassiske 50/50-oppsettet.

Det mest ekstreme eksempelet er Audi R8, hvor maksimalt 35 prosent av motorkreftene overføres til forhjulene. Resten, vanligvis rundt 90 - og aldri mindre enn 65 prosent - overføres til bakhjulene, noe som gir en opplevelse som minner om bakhjulsdrift.

40/60 kraftfordeling

R8 er den eneste Audi-modellen som er utrustet med en viskositetskobling (i likhet med Porsche 911 4). Med unntak av A3, som har en haldex-kobling, har alle de andre quattro-modellene mekanisk firehjulsdrift i form av en torsen-differensial. Men i stedet for den tradisjonelle 50/50-kraftfordelingen, har stadig flere modellvarianter nå fått et 40/60-oppsett. Foreløpig gjelder dette modellene S4 (med manuell girkasse), RS4, S6, S8 og Q7 - samt alle A5-variantene, inkludert S5. Vår erfaring er at det nye oppsettet bidrar til økt kjøreglede i samtlige modeller.

50/50 vektfordeling

Vis mer


I tillegg ser det ut til at Audi har bestemt seg for å ta vektfordeling mer på alvor. Det mest ekstreme eksempelet i så henseende er selvsagt nok en gang den midtmotoriserte sportsbilen R8, som kun har 44 prosent av egenvekten over forakselen (44/56).

A5 er imidlertid det første eksempelet på at Audi også tar vektfordelingen på alvor i mer ordinære modeller. Audi kan nemlig opplyse at A5-forakselen er flyttet 15,2 centimeter frem sammenlignet med A4 - mens motoren forblir på samme sted. Resultatet er at en større andel av egenvekten havner på bakakselen - nærmere bestemt 50 prosent. Dermed kan Audi i likhet med BMW endelig skilte med 50/50 vektfordeling.

Hvordan oppleves denne kraft- og vektfordelingen i praksis? Vi gir deg svaret her.

[Ugjyldig objekt (debatt)]