TEST: Romslig, kompetent og rimelig fra Kia

Kia cee’d har overrasket oss svært positivt i kompaktklassen. Nå er den her også som stasjonsvogn. Enda mer attraktiv?

Kia cee’d har gjort inntrykk på flere måter. For det første er den fra Sør-Korea, for det andre er den billig og for det tredje er den bra. Det er kanskje spesielt tilføyelsen av siste påstand som kommer som en overraskelse på noen.

Fremskritt

Cee’d er for Kia et kjempefremskritt. Den er blant de første bilene fra merket, og for så vidt også fra Sør-Korea, med et lite unntak fra folke-SUVen Sportage og et par Hyundai-modeller, som virkelig har kunnet måle seg med de beste konkurrentene fra Europa og Japan på mer enn pris.

Billig

Vis mer


Det betyr ikke at cee’d er noen dyr bil, langt i fra. I stasjonsvognutgave koster den fra 225.000 kroner. Til sammenligning begynner en tilsvarende Golf på drøyt 240.000 kroner. Ikke mindre imponerende er det da at man har klart å lage en gjennomtenkt bil som er i stand til å måle muskler med de aller beste i klassen.

Lengre

Designmessig følger Sporty Wagon i samme spor som kombien. Lengden har naturligvis økt, 447 centimeter totalt, men linjene er fortsatt konservative og harmoniske. Hekken er helt annerledes med både nye lykter og et ekstra bakvindu.

Sporty Wagon

Vår forrige test av cee’d var av kombiutgaven med 1,4-liters bensinmotor. Den endte med en svært positiv konklusjon. Nå dreier det seg altså om cee’d Sporty Wagon, den splitter nye stasjonsvognutgaven. Under panseret sitter en 1,6-liters dieselmotor med 90 hestekrefter og 235 newtonmeter. Er det nok til å dra lasset?