Vis mer

TEST: Rimeligere firehjulsdrevet Saab

Forrige gang vi testet en firehjulsdrevet Saab, var det den dyreste varianten. Nå har vi prøvd en mindre motor, på skikkelig vinterføre.

Vi har skrytt mye av Saabs firehjulsdriftsystem tidligere. I grunn er dette fjerde generasjon Haldex, men en aktiv bakdifferensial har hittil vært en Saab-spesialitet. Nå kommer den også på slektningen Opel Insignia.

Hos Saab er bakdifferensialen med navnet eLSD tilgjengelig som ekstrautstyr til Aero-utgavene, som betyr de to største bensinmotorene. Systemet fungerer meget godt, men med den største motoren blir prisen svært høy. Rundt 850.000 kroner må du ut med for 2.8T XWD, i sedanutførelse.

Rimeligere, men ikke billig

Bilen vi nå har kjørt har i stedet en 2,0-liters turbomotor på 210 hester og heter Aero 2.0T XWD. Den er fortsatt dyr, men startprisen på 547.000 kroner for en stasjonsvogn er altså langt lavere enn for den sekssylindrede varianten. Den aktive bakdifferensialen som tidligere testede Turbo X hadde, var vår testbil ikke utstyrt med.

Vis mer


La det være sagt med én gang, dette er en langt mer interessant bil enn storebror 2.8T XWD som koster nesten 300.000 kroner mer. Motoren holder i lange baner og selv uten en aktiv bakdifferensial er dette moro på snø og is.

Vi har kjørt fjerde generasjon Haldex i flere andre biler tidligere, men lot oss kanskje imponere enda litt ekstra i denne bilen. Her skal det nemlig godt gjøres å merke at systemet i utgangspunktet stoler mest på forhjulene. Som regel merker man overhodet ikke noe til hjulspinn på forhjulene før bakhjulene er med for fullt. Og med mye gasspådrag på glatte veier, opptrer svensken svært balansert. Verken over- eller understyring forekommer i stor grad ved for mye gass, snarere stort sett balanserte firehjulsskrenser.

God fremkommelighet

Ved bakkestarter og andre øvelser hvor man kjenner godt hvordan hjulene jobber, er også bakhjulene umiddelbart med og sørger for god fremkommelighet. Den største begrensningen ligger i bilens bakkeklaring.

Vis mer


Det er også verdt å notere seg at firehjulsdriftsystemet jobber meget godt sammen med ESP-systemet. Med systemer som baserer seg på hjulspinn for å jobbe optimalt, er det lett at antispinn-delen av ESP-systemet jobber imot en effektiv fordeling av krefter. Slik er det ikke her og det er liten grunn til å skru av ESPen på glatta.

Best på vinteren

Også bilens øvrige kjøreegenskaper gjør 9-3 Aero XWD til en ganske god vinterbil. Den er verken like presis eller stiv som sine tyske konkurrenter, men det er ikke like betydningsfullt når friksjonen er lavere som på vinteren. Balansen er brukbar og forutsigbarheten i vanskelige situasjoner ganske god. Derimot skulle vi gjerne ønsket oss litt mer styrefølelse. Alt i alt er likevel kjøreegenskapene mer inspirerende på vinterføre enn på tørr asfalt hvor mange av konkurrentene har mer å by på.

Sterk, men ikke perfekt motor


Den firesylindrede turbomotoren er som tidligere nevnt sterk nok. 0-100 går for stasjonsvognen på 8,6 sekunder. Dermed er dette en ganske sprek bil. Men i forhold til effektsifrene som oppgis, skuffer imidlertid opplevelsen noe. Saab-motoren er ikke like fleksibel som mange av de nyere turbomotorene fra andre produsenter og har et smalere register og en tregere respons. Ei heller er den like sprek. Audi A4 har en like stor motor med 211 hester og denne gir bedre klart bedre akselerasjonstall, til tross for at det altså bare skiller én fattig hestekraft.

For tørst

En annen ulempe med motoren er litt for høye forbruks- og CO2-tall. Også i praksis opplevde vi at denne bilen brukte noe mer bensin enn vi syns er å forvente i dag. 0,86 liter per mil er det offisielle tallet for blandet kjøring. CO2-utslippet ligger på 207 gram per kilometer.

Den manuelle girkassen har seks trinn og fungerer greit uten å være spesielt sportslig og kjapp. Uansett er denne et langt bedre valg enn den dyre og lite effektive automatkassen som utgjør alternativet.

Mer attraktive konkurrenter

Vis mer


Alt i alt er 9-3 en bil som begynner å merke tidens tann. Men den har fortsatt ganske god langturskomfort med tanke på seter, støyisolering og til en viss grad fjæringskomfort. Holdt opp mot konkurrentene er det vanskelig å anbefale 9-3, ikke minst fordi en bil som Audi A4 2.0 TFSI Quattro koster bare snaut 20.000 kroner mer, og er en bedre bil på de fleste måter. Også BMW 325i xDrive er meget interessant i denne sammenheng, til tross for at den koster noe mer. Også Volvo V50 T5 AWD er et alternativ, men denne runder 600.000 med god margin og står seg heller ikke mot tyskerne, og i denne sammenheng spesielt Audi A4.

Godt budsjettalternativ

Et annet og langt rimeligere alternativ er Skoda Octavia 1.8 TSI med samme firehjulsdriftsystem som dagens testbil. Til tross for i denne sammenhengen beskjedne 160 hester, skal 0-100 gå kjappere enn for Saaben. Og startprisen med godt utstyrsnivå er 200.000 kroner lavere…

Konklusjon

Vis mer


Sett i Saab-sammenheng er dette imidlertid et skritt i riktig retning. XWD gjør definitivt 9-3 mer interessant, og den minste motoren er et klart bedre alternativ enn den store 2,8-literen når man tar prisen med i betraktningen. Men ennå gjenstår det en del, og vi skulle aller helst ønsket oss det fine firehjulsdriftsystemet til dieselmodellene på 120, 150 og 180 hester. Dette ville gjort firehjulsdrift tilgjengelig for langt flere potensielle Saab-kunder.