Vis mer

TEST: Rimelig stasjonsvogn med turbo og automat

For 274.000 kroner får du en godt utstyrt, sprek og romslig stasjonsvogn med automatgir.

Octavia er ingen ny bil lenger og gikk derfor gjennom en midtlivsoppdatering sent i 2008. Frem til denne var Octavia dessverre ikke tilgodesett med alle de beste motorene til Volkswagen-konsernet som har gjennomgått en veldig utvikling på motorfronten de siste 3-4 årene. Nå er motorutvalget langt bedre og vi har tatt en titt på en av de aller mest spennende kraftkildene.

Vi har kjørt 1.4 TSI, en liten bensindrevet turbomotor med 122 hestekrefter og 200 newtonmeter. I tillegg var vår testbil utstyrt med dobbelkløtsjkassen DSG med syv ulike gir. Denne motoren og girkassen er ny i Octavia.

Sterk

Dataene på denne motoren virker litt pinglete med en gang, men de aller fleste vil oppleve dette som en sprek og sterk motor. Takket være turboladningen er dreiemomentet på 200 newtonmeter tilgjengelig hele veien mellom 1.500 og 4.000 omdreininger, hvilket i praksis vil si at denne motoren er sterkere enn de fleste sugemotorer på 2,0 liter på normale turtall.

Maks effekt er 122 hestekrefter ved 5.000 omdreininger. Alt i alt er dette nok til at Octavia stasjonsvogn med DSG-kassen gjør 0-100 på 9,8 sekunder. Det er et godt tall, men i praksis føles bilen enda litt sprekere, takket være det fyldige dreiemomentet og en kjapp gassrespons.

Gjerrig

VÅR VURDERING:
Skoda Octavia Elegance 1.4 TSI DSG stasjonsvogn
Pris: 273.700 kr
KARAKTER: 8 av 10
 
PLUSS:
Motor og girkasse
Kjøreegenskaper
Stort bagasjerom
Kvalitetsinntrykk
Lavt forbruk
 
MINUS:
Bare fire stjerner i Euro NCAP
Middels bakseteplass


Vel så imponerende er forbrukstallene. Med den automatiske girkassen er blandet forbruk oppgitt til 0,63 liter per mil, med et CO2-utslipp på 147 gram per kilometer. Det er bra for en bil som dette. I praksis er det lett å få kjørecomputeren til å vise langt ned på 0,5-tallet på langkjøring.

Dobbelkløtsj

Dette skyldes også at syvtrinnskassen er flink til å holde turtallet lavt. Men den er ikke giret høyere enn at det syvende giret kan brukes fint på norske veier. For øvrig er girkassen svært passende til denne motoren. Dobbelkløtsjteknologien er ikke like smidig og komfortabel som en konvensjonell automatkasse under krypkjøring og manøvrering i svært lave hastigheter, men høyner uansett komfortnivået i forhold til en vanlig manuell kasse. I tillegg fungerer den glimrende oppe i fart. Girskiftene går lynkjapt og følelsen er langt mer direkte og mekanisk enn med en tradisjonell automatkasse.

Fine kjøreegenskaper

Gode kjøreegenskaper bidrar også til en fin kjøreopplevelse. Octavia er passe sportslig med en lett understyrt balanse og en følsom og presis styring. I forbindelse med oppdateringen i fjor fikk Octavia også forbedret støyisoleringen som gjør at veistøyen ikke er særlig påtrengende lenger. Motoren er også stillegående og knapt hørbar inne i bilen på tomgang.



Vår testbil stod på 16-tommers hjul og fjæringskomforten er da også god, ikke minst over de små og skarpe ujevnhetene.

God plassutnyttelse

Octavia stasjonsvogn har vi testet mange ganger tidligere, men vi tar med et par ord generelt om bilen. Selv om bilen bare måler 457 centimeter i lengden, er plassforholdene ganske gode. Bagasjerommet er svært stort, i klasse med biler som Ford Mondeo og Volkswagen Passat, men baksetet er noe mindre, spesielt i bredden. Men det er ikke verre enn at Octavia er som en fullverdig familiebil å regne. Kvalitetsinntrykket i interiøret er dessuten bra, og materialvalgene er påkostede. Vår bil var dessuten utstyrt med en sportspakke som gir deg sportsstoler og sportsratt. Disse setene holder deg godt på plass og er komfortable på lengre turer.

Ikke maksimal sikkerhet

Skoda Octavia Elegance 1.4 TSI DSG stasjonsvogn
  
Pris (eks. frakt og levering)273.700 kroner
Pris innstegsmodell (1.4 Classic)216.400 kroner
Lengde4.569 mm
Bredde1.769 mm
Høyde1.450 mm
Slagvolum1.390 ccm
Effekt122 hk/5.000 o/min
Dreiemoment200 Nm/1.500-4.000 o/min
Girkasse/trinnAut/7
Aks 0-100 km/t9,8 sek
Forbruk (blandet)0,63 l/mil
CO2-utslipp (blandet)147 g/km
Antiskrens (ESP)Ja
Nybilgaranti3 år


Hva er så negativt med denne bilen? Vel, det kommer selvsagt an på hvem du sammenligner med. Octavia tilhører teknisk sett kompaktklassen, ikke mellomklassen, og da kan ikke størrelsen holdes i mot den. Dermed står nok kollisjonssikkerheten igjen som det viktigste ankepunktet. Octavia har bare fire stjerner i Euro NCAPs kollisjonstest, mens de fleste konkurrentene har fem.

Konkurrenter

En nærmere titt på nettopp konkurrentene avslører fort at ingen kan tilby en så gunstig pakke som dette dersom du forutsetter automatgir. Hyundai i30 er noe billigere, men har da langt dårligere ytelser og er generelt sett ikke en like bra bil som dette. Volkswagen Golf stasjonsvogn med den samme motoren og girkassen som denne bilen er nok den nærmeste konkurrenten, men den er også noe dyrere. Vi har ikke fått testet den oppgraderte versjonen av denne, men vil forsiktig anta at det ikke er all verdens grunn til å legge de ekstra pengene i den bilen i forhold til Octavia.



Sammenligner man Octavia med bilene i klassen over, som Volkswagen Passat og Ford Mondeo, ser man fort at disse ikke er i nærheten av å kunne tilby samme kombinasjon av ytelser og pris som Octavia. Dersom du altså klarer deg med en litt mindre bil med et noe mindre baksete, kan du spare mye og i tillegg få en sprekere og gjerrigere bil.

Gunstig Octavia-variant

ALTERNATIVENE
Stasjonsvogn kompaktklasse
Klasseleder: For tiden ingen opplagt kandidat
 
Deltakere (per juni 2009):
Ford Focus
Hyundai i30
Kia cee'd
Opel Astra
Peugeot 308 SW
Renault Megane
Volkswagen Golf
Volvo V50


Ser vi i forhold til andre Octavia-varianter, er det mye som taler for denne motoren. Den er sprek nok og en god del billigere enn 1.8 TSI. Sammenlignet med dieselmodellen 1.9 TDI med 105 hester er valget lett ettersom dieselmotoren er meget ukultivert, koster mer og i tillegg går dårligere.

Klarer du deg med manuelt gir er en helt ny og langt mer moderne 1,6-liters diesel med 105 hester nå tilgjengelig. Denne koster fra 265.000 kroner som stasjonsvogn. DSG blir tilgjengelig også til denne om ikke lang tid og da er den et interessant alternativ til denne bensinmotoren. Inntil da er denne motoren på mange måter det beste motorvalget i Octavia dersom du skal ha automatgir. Med manuelt gir blir det mest snakk om prioriteringer og smak hvorvidt du velger diesel eller bensin.