TEST: Rimelig folke-SUV fra Jeep

Jeep har i løpet av kort tid fordoblet sin modellpallett. Sist ut er folke-SUVen Patriot, som starter på hyggelige 340.000 kroner.

Det er ikke lenge siden Jeep var et lite merke, som kun hadde tre modeller på programmet; Wrangler, Cherokee (som heter Liberty i USA) og Grand Cherokee. Men i mars 2006 kom kjempen Commander, som er tilgjengelig både som person- og varebil. I mars 2007 var tiden kommet for folke-SUVen Compass og i sommer kom dagens testkandidat; Patriot.

Like under huden

Compass og Patriot har helt ulik design og fremstår dermed som to ulike bilmodeller. Mens Compass preges av avrundede linjer, fremstår Patriot som firkantet og boksaktig og trekker dermed tankene mot den klassiske Jeep-looken.

Utvendig design er imidlertid det eneste som skiller de to folke-SUVene. Under skallet er de nemlig identiske. Compass og Patriot deler ikke bare hjuloppheng, motor, girkasse, firehjulsdrift og utstyr - selv interiørene er identiske.

5.000 kroner prisforskjell

Vis mer


Også prisene er svært like - Patriot koster kun 5.000 kroner mer enn Compass. Årsaken til at det er en prisforskjell i det hele tatt, er at Patriot veier 30 kilo mer enn Compass og at den økte vekten - i kombinasjon med større luftmotstand - sørger for at Patriot slipper ut 3 gram mer CO2 per kilometer. Som trofaste DinSide-lesere vil vite, er egenvekt og CO2-utslipp blant faktorene som påvirker den norske engangsavgiften.

Én motor, én girkasse

Den som planlegger å gå til anskaffelse av en folke-SUV med Jeep-emblem på panseret må altså innlede med å velge mellom Compass og Patriot. Etter at dette valget er gjort, er til gjengjeld resten av prosessen ukomplisert. De to modellene leveres nemlig kun med ett motor- og ett girkassealternativ. Motoren vi snakker om er en 2,0-liters diesel fra Volkswagen, paret med en sekstrinns, manuell girkasse.

Denne motoren selges selvsagt ikke i USA, der Jeep Patriot er synonymt med en 2,4-liters bensinfirer som yter 170 hestekrefter. På den andre siden av Atlanteren (og i flere europeiske land) kan kundene forøvrig velge mellom manuell og automatkasse og mellom for- og firehjulsdrift. Den norske Jeep-importøren har imidlertid valgt å utelukkende satse på firehjulsdrift og dieselmotor.

To utstyrsnivåer

Vis mer


Også når det kommer til utstyr fremstår de to Jeepene som ukompliserte. Alt kunden trenger å forholde seg til er valget mellom to utstyrsnivåer; Sport og Limited. Vi skal straks komme tilbake til utstyrsnivået, men forteller allerede nå at grunnmodellen Sport er belemret med en stor ulempe - fravær av setevarme.

Cherokee-arvtaker

Vi er blant dem som mener at Patriot har vært mer heldig med sitt utseende enn Compass. På mange måter fremstår Patriot som en designmessig arvtaker til den storselgende og langlivede andre generasjon Cherokee (1984-2001). Blant annet er både takskinner og tverrliggere på plass og de to bakre siderutene er av den firkantede typen. Bilen kan videre skilte med korte overheng og markerte hjulbuer.

Ikke feltmessig

Vis mer


Vi har imidlertid visse innsigelser til Patriot-designen. For det første synes vi det er merkelig at Jeep har valgt runde front- og tåkelykter, noe som ikke står i stil til resten av bilens design. Vi mener også at bilen ville blitt tøffere med plastbeskyttelse langs hjulbuer og nedre del av dørene. Slik bilen er designet, stikker faktisk hjulbuene lengre ut enn dørlistene, som for sikkerhets skyld er av den lakkerte typen. Fraværet av skliplater understreker ytterligere at Jeep ikke tenkte feltmessig da Patriot ble utviklet.

Kun én reflektor

Vi forstår heller ikke hvorfor Jeep har valgt å la takskinnene stoppe allerede ved B-stolpene. Hvorfor ikke trekke dem lenger frem? Da hadde bilen blitt mer praktisk i bruk, samtidig som den i større grad hadde ivaretatt den designmessige arven etter Cherokee. Forøvrig går det lang tid mellom hver gang vi tester biler som må klare seg med en enkel frontlykt-reflektor. Og innfestingen av det høytsittende bremselyset kunne med fordel vært mer elegant.

Fremtung

Vis mer


Vår hovedinnvending mot designen er imidlertid at den voldsomme grillen og frontfangeren får Patriot til å fremstå som fremtung og lite dynamisk. Hadde Jeep lyktes like gode med fremre som med bakre halvdel, hadde Patriot i våre øyne fremstått som en mer attraktiv bil.

Vårt syn på design er imidlertid ikke spesielt interessant. Det som er mer interessant er selvsagt om vi mener Patriot rent objektivt fremstår som et godt kjøp. For å kunne gi deg svaret på dette spørsmålet må vi først dvele litt ved motor og kjøreegenskaper.