TEST: Renault Megane CC 1.5 dCi Privilège - dieselkabriolet

Renault Megane CC har vært på markedet i omtrent tre år. Ny i Norge er den lille dieselmotoren på 1,5 liter, 105 hestekrefter og 240 newtonmeter. Vi har testet den noe uvanlige kombinasjonen diesel og kabriolet.

Vis mer


Kupékabrioletene tar over en stadig større del av kabrioletmarkedet. Først ute var Mercedes SLK og Peugeot 206 CC, men Megane var pioner i kompaktklassen da den ble lansert i 2003. Siden har konkurrenter som Peugeot 307 CC, Opel Astra TwinTop og Volkswagen Eos kommet etter. Også Ford Focus kommer snart som kupékabriolet. Alle har de skjønt at folk liker muligheten til å kombinere et vanlig, fast tak med frihetsfølelsen det gir å folde ned taket når solen titter frem.

Mange nyere konkurrenter

Vis mer


Sammenlignet med konkurrentene kan Megane CC kanskje fremstå som litt gammeldags. Både Volkswagen Eos og Opel Astra TwinTop er nettopp sluppet på markedet, og erkekonkurrenten fra landsmannen Peugeot har nylig fått en ansiktsløftning. Også kommende Ford Focus Coupé-Cabriolet vil være med på å gjøre livet vanskeligere for Megane CC. Den vanlige Megane ble nettopp oppdatert gjennom en lettere ansiktsløftning. Regn med at noe lignende skjer med Megane CC også om ikke alt for lenge.

Glasstak

Vis mer
Vis mer
Vis mer


Når det er sagt, så er Megane CC i våre øyne en relativt pen bil, spesielt med taket nede. Med taket oppfelt preges Megane CC av den samme høye hekken som de fleste andre kupékabrioletene også er belemret med. Løsningen med sammenleggbart fast tak har sine ulemper, det tar langt større plass enn et vanlig stofftak. Renault har i likhet med Volkswagen på sin Eos, valgt å satse på et glasstak. Det gir en lys og trivelig kupé i tillegg til å gi utsyn oppover både med taket på og av. Det lyse skinninteriøret er også med på å bidra til det trivelige inntrykket interiøret gir.

Konservativ

For øvrig er linjene relativt konservative, i motsetning til vanlige Megane med sin dristige hekk, og man er aldri i tvil om at bilen kommer fra Renault. Også innvendig er bilen typisk for franskmannen med omtrent det samme dashbordet som vi finner i vanlige Megane. Slektskapet er altså ikke vanskelig å spore, men hvordan står det til ute på veien? Er den lille dieselmotoren kraftig nok til å gi den tyngre kabrioleten akseptable fartsressurser? Les mer og motor kjøreegenskaper her.