TEST: Renault Megane 1.5 dCi

Her har noen enten hatt en dårlig dag eller vært veldig skarpe, maken til berserk linjeføring skal du lete lenge etter.


Megane skulle ha alle forutsetninger for å lykkes. Den 19. februar ble den kåret til ”Årets Bil i Europa” og den er også første og foreløpig eneste kompaktklassebil som har fått fem stjerner i Euro NCAPs kollisjonstester. Det formelle er altså på plass. Nå vet vi at tittelen ”Årets Bil i Europa” ikke er noen garanti for godt salg, det samme gjelder resultatene fra Euro NCAP, men Megane er den første bilen som kan slå i bordet med begge disse prestasjonene samtidig.

Ikke forberedt i Norge

Det er tydelig at designerne hos Renault ikke har vært helt sikre på det nye designspråket. De har nemlig brukt mye tid på forberede markedet på det nye utseendet. Fra før har Renault vist flere konseptbiler samt lansert Avantime og Vel Satis for å tilvenne publikum de nye linjene, men markedet i Norge er ikke vant til disse modellene siden de ikke finnes her.

Benytter ikke sjansen

Ny Toyota Corolla kom på markedet for over ett år siden. Det gjør at den verste stormen der har lagt seg. Ellers preges salgstallene i kompaktklassen av gammel VW Golf, gammel Ford Focus, gammel Opel Astra samt en relativt ny Peugeot 307 fra 2001. Renault hadde hatt en glimrende sjanse i år til skaffe seg en posisjon i kompaktklassen med en offensiv prispolitikk før Golf, Astra og Focus også kommer i nye varianter. I stedet er Megane ekstra kostbar. Vi tror ikke det er noe lurt, men har likevel hatt en spennende test av en litt uvanlig bil.

Mer om kjøreegenskaper og en iherdig liten dieselmotor finner du her.