TEST: Renault Laguna ll 1.8

Mondeo, C5, A4, Passat – alle sterke navn som er kommet i nye utgaver for dette modellåret. Det er i dette segmentet nye Laguna ll skal kjempe. Den har tatt med seg mange gode ting fra sitt hjemland. Elegante linjer for eksempel.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Utseendet skiller seg ut. Ikke tydelig, men elegant. Her er det ingen store grep som er tatt. Den har dører, vinduer og seter der de pleier å være i en femdørs kombikupe. Allikevel er den annerledes. Bakfra har den litt av de gamle franske limousinene. Forfra er den også definitivt fransk, men mer moderne. Hele bilens utseende er preget av at halvsirkler er en form som står høyt i kurs hos designere om dagen.

Nøkkeldings

Laguna ll har til daglig ingen nøkler. Bilen betjenes med et litt tykt kredittkort. Det er to versjoner av dette kortet; det testmodellen hadde der kortet fungerte som en fjernbetjening av sentrallåsen, og VIP-kortet som følger med de dyreste modellene. Med det kortet er det nok at du har kortet på deg for at bilen skal kjenne deg igjen, og dørene låses opp. Kortet stikker man inn i en slisse i dashbordet, og bilen startes med en start/stopp-knapp.

Overraskelser

De fleste forbinder noe med franske kjøreegenskaper. Gjerne litt myke og vage bevegelser, men komfortabelt. Vel, Laguna ll overrasker. Ikke er det særlig mykt, og selv om hele bilen er komfortabelt innrettet blir kjøreturen preget av kontante kjøreegenskaper på godt og vondt.

Plass og komfort