<b>FJELLBIL:</b> På Kadjar 4WD kan du låse firehjulstrekket 50-50 mellom for- og bakhjul opptil 40 km/t. Det tar deg stort sett dit du vil. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN
FJELLBIL: På Kadjar 4WD kan du låse firehjulstrekket 50-50 mellom for- og bakhjul opptil 40 km/t. Det tar deg stort sett dit du vil. Foto: KNUT ARNE MARCUSSENVis mer

Test: Renault Kadjar 4x4

Renault gjorde et stort salgsbyks i fjor og satser på å 60 prosent også i år. Mye er takket være SUV-en Kadjar.

Det er ingen underdrivelse å si at Renault har slitt i en sorgens jammerdal i flere år, salgsmessig sett. Ryktet har vært på bånn. Bilene har vært uinteressante og kundene fraværende. Men så skjedde det noe i 2015.

Plutselig fikk de fart på salget av elbilen Zoe. Plutselig fikk mange kunder med seg at Captur slett ikke er en dum bil, og resultatet var en salgsvekst på 60 prosent i løpet av fjoråret.

4x4 imponerer mer

Med nye modeller på plass er det hårete målet for året å vokse like mye også i år. Sammen med blant annet en helt ny Megane er planen at Kadjar skal sørge for god butikk for det franske bilmerket.

Les også: Duell mellom de norske SUV-favorittene

Vi var imponert over modellen allerede da vi kjørte den første gang på lansering. Importøren har fokus på den forhjulsdrevne utgaven, som også 70 prosent av kundene så langt velger.

Men her har vi kjørt firehjulstrekk-utgaven, som strengt tatt burde være en langt mer interessant bil i vårt 4x4-elskende land.

Og særlig nå som prisen er spesielt gunstig, noe vi straks skal komme tilbake til.

Kadjar er tvillingsøster av Nissans bestselger Qashqai, da Nissan og Renault er alliansepartnere. Qashqai er omlag sju cm kortere og tre cm smalere. Det betyr mye for plassen innvendig.

Se bilder av interiør og detaljer her

HØL I HUE: Flaskeholderen i dørlommene er langt fra store nok. Flere nye biler i dag har plass til 1-liters flasker, så hva tenkte dere med her, Renault? Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN
MODERNE OG TRIVELIG: Interiøret ellers er moderne og ålreit. Setene er gode å sitte i. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN
BEST TIL FINGERBØL: Koppholderne er ikke mer enn 4 cm dype. Her tør du ikke plassere høye flasker eller kopper. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN
MAKS FEM MIN: Varmetrådene i frontruta er ikke koblet opp mot temperaturmåleren, og må aktiveres av fører. Etter 5 minutter slås den av uten at stålisen er smeltet. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN
IKKE VÅR VENN-2: Infotainment-løsningen er for komplisert i bruk. Det blir for mange tastetrykk for å finne fram. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN
IKKE VÅR VENN: Autofunksjonen på lyset levde litt sitt eget liv. Fullt lys sto på stort sett hele tiden. Sannsynligvis sensorfeil. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN
TRE MODUSER: Med dette hjulet svitsjer du mellom for- eller firehjulstrekk. 2WD-modus kan bidra til lavere forbruk. Lock-modus sikrer kraftfordeling 50-50 opptil 40 km/t. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN



Målt mot de mest typiske konkurrenter byr Kadjar på gode plassforhold og et romslig bagasjerom på 472/1.478 liter. Personer på 190 cm får plass bak seg selv i baksetet og forsetene er gode å sitte i. Interiøret er moderne med digitalt instrumentpanel og nye løsninger.

Unødvendig tungvint

Men infotainment-løsningen R-Link er litt for tungvinn i bruk. Det blir for mange tastetrykk når du for eksempel skal søke inn ny radiokanal eller svitsje over og legge inn adresse i navigasjonen.

Fikk du med deg denne? Stor test av dashcam-kameraer

Renault roter fortsatt også med en håpløs tungvinn betjening av cruise controlen, der du først må aktivere den med knapper mellom setene for så å stille inn farten med knapper på rattet. Vi stiller oss også undrende til varmetrådene i frontruta som slår seg av etter fem minutter uten at den har klart å smelte nok is.

Les også: Slik slipper du å skrape is.

Koppholdere er ikke noe franskmennene bryr seg om, virker det som. Med en dybde på rundt fire cm er de rett og slett for snaue.

På veien er det litt hjulstøy, men kjøreopplevelsen generelt er veldig bra. Understellet er godt avstemt, og store hjul til tross, så er komforten veldig fin. Dieselmotoren gir et bra skyv med 320 Nm dreiemoment og firehjulstrekket fungerer akkurat som det skal.

Se flere bilder av Kadjar her

KUN ET ALTERNATIV: Om du vil ha firehjulstrekk er det kun mulig med dieselmotoren 1,6 dCi med 130 hestekrefter. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN
LINJELEKKER: Designet skiller seg ut og er noe av det tøffeste i klassen, etter vår mening. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN
FEITE FELGER: Renault klinker til med 19-tommers felger for et tillegg på 5.000 kroner. Komforten er likevel god. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN
FLEST 4x2: Av de snaut 200 bilene som ble registrert i fjor hadde kun 30 prosent trekk på alle fire. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN
HØYREIST: Kadjar er 161 cm høy og har bakkeklaring på 20 cm. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN



Du kan velge å låse systemet med 50 prosent krefter foran og bak. Det fungerer slik opptil 40 km/t. Det gjør at du i hvert fall bør klare å komme opp glatte bakker. Totalt sett er Kadjar en av de mer ålreite SUV-ene å kjøre.

Når prisen begynner på 271.000 kroner med bensinmotor, og spranget til firehjulstrekk utgjør 60.000 kroner (om en tar utgangspunkt fra 1,5 dCi 2WD), er det ikke rart at 70 prosent av kundene har valgt forhjulstrekkeren. Det er synd for det er denne motoren og denne løsningen med trekk på alle fire bilen fortjener.

Les mer: 10 gode brukte SUV-kupp

Rosinen i pølsa er nå at importøren nå har en kampanjepris på Kadjar.

Kjøper du bil før 31. mars, så kutter de prisen med 25.000 kroner.

Testresultat

Renault Kadjar 1,6 dCi 4WD

Spenstig utseeende, gode kjøreegenskaper, prisgunstig i begrenset periode.

Tungvinne betjeningsløsninger, snau koppholder og svak effekt på varmetråder i frontrute.

Tekniske data
Pris fra/Testbilpris:350.000 kr / 379.000 kr
Motor:R4, diesel
Girkasse:Manuell 6-trinn
Effekt:130 hk/4.000 o/min
Dreiemoment:320 Nm/1.750 o/min
0-100 km/t:10,5 sekunder
Toppfart:190 km/t
Forbruk blandet:0,48 l/mil
CO2-utslipp:126 g/km
Lengde/bredde/høyde:445/184/161 cm
Drivhjul:Alle
Akselavstand:265 cm
Egenvekt:1.536 kg
Bagasjerom:472/1.478 liter

Det betyr at du får forhjulstrekkeren fra gunstige 246.000 kroner + leveringsomkostninger. Firehjulstrekkeren koster med det fra 325.000 kroner. Da snakker vi litt av en prisbombe målt mot alle aktuelle konkurrenter. Valget burde være enkelt!