TEST: Renault Grand Scenic 1.5 dCi

Mens de fleste syvseters fleksibiler med dieselmotor har en startpris på godt over 300.000 kroner, kan Renault nå slå i bordet med en innstegspris på bare 282.000 kroner. Er Grand Scenic 1.5 dCi en gavepakke?

Vis mer


Dieselmotoren blir stadig mer populær her i landet, i likhet med fleksibilen. Likevel ender mange fleksibil-kunder opp med bensinmotor. Årsaken er at dieselalternativet vanligvis er langt dyrere enn bensinalternativet.

For eksempel har en syvseters Toyota Verso en innstegspris på 297.000 kroner med bensinmotor. Rimeligste dieselalternativ koster 333.000 kroner, en forskjell på hele 36.000 kroner. Hos Mazda er differansen enda større. Mens en syvseters Mazda 5 starter på 270.000 kroner med bensinmotor, har dieselutgaven en innstegspris på 320.000 kroner. Det betyr at dieselutgaven koster hele 50.000 kroner mer.

38.000 kroner dyrere

Inntil nylig måtte Renault-kunder forholde seg til samme fenomen. Mens man slapp unna med 268.000 kroner for en Grand Scenic med 1,6-liters bensinmotor, måtte man punge ut med minimum 306.000 kroner for samme bil med 1,9-liters dieselmotor.

Høyere avgifter

Vis mer


Det er flere årsaker til at dieselmotorisering er mer kostbart enn bensinmotorisering. I utgangspunktet er de mer kompliserte dieselmotorene dyrere å produsere enn bensinmotorer, noe som betyr høyere fabrikkpriser. I tillegg kommer det norske avgiftssystemet, som straffer både slagvolum og vekt.

De fleste fleksibilene er nemlig tilgjengelig med 1,6-liters bensinmotorer, mens dieselmotorene som regel har et slagvolum på 1,9 eller 2,0 liter. En 2,0-liters motor utløser 18.000 kroner mer i volumavgift enn en 1,6-liter.

I tillegg er dieselmotoren en tyngre konstruksjon enn en bensinmotor, noe som sammen med høyere slagvolum betyr at dieselbilen fort veier 50 til 150 kilo mer enn bensinbilen. En bil som veier 1.550 kilo utløser eksempelvis 15.000 kroner flere avgiftskroner enn en bil som veier 1.450 kilo.

24.000 kroner mindre i avgift

Vis mer


Sett med norske øyne er det derfor svært positivt at Renault nå har valgt å plassere en 1,5-liters dieselmotor i sin Grand Scenic. Takket være denne motoren er nemlig slagvolumet redusert fra 1.870 til 1.496 kubikkcentimeter, noe som utgjør rundt 13.000 kroner i reduserte avgifter. Egenvekten har gått ned fra fra 1.530 til 1.490 kilo, noe som utgjør ytterligere 6.000 kroner. I tillegg er effekten redusert fra 120 til 105 hestekrefter, noe som betyr et avslag på rundt 5.000 kroner. Det betyr at Grand Scenic 1.5 dCi slipper unna med 24.000 kroner mindre i avgifter enn 1.9 dCi, som inntil nylig var den minste dieselmotoren.

Fra 282.000 kroner

Vis mer


Renault Grand Scenic 1.5 dCi har med andre ord fått en startpris på 282.000 kroner, noe som i sin tur innebærer at bilen har blitt Norges uten sammenligning rimeligste syvseters fleksibil med dieselmotor.

Men er den lille dieselmotoren kraftig nok for en såpass stor familiebil? Les mer om motor og kjøreegenskaper her.