TEST: Renault Clio 1,4 - litt mer futt

Clio, også kjent som "Årets Bil 2006", er en stor småbil. Den rangerer blant de mest populære i Europa, og vi har tidligere i år testet bilen med basismotoren 1,2-liter bensin. I denne testen undersøker vi om det lønner seg å betale 20.000 ekstra for neste trinn på motorstigen - bensinmotoren på 1,4-liter med 100 hester.

Clio III har ørlite av Megane ved seg, men er i hovedtrekk en lav, diskret og konservativ formet bil. Vis mer
Vis mer
Vis mer
Clio er en romslig småbil, med god plass til å skyve forsetene bakover også når baksetene er nedfelt. Det er ikke tilfelle i alle småbiler. Her med sykkel som gikk rett inn. Vis mer


Enkelte biler fungerer som en forlengelse av eierens sjel. Andre, og langt de fleste, er mer å betrakte som en eske å frakte sitt jordiske legeme i. Det er selvsagt en ærlig jobb. Og blant dem - "Årets bil" eller ei - plasserer vi enkelt og greit Clio.

Bakgrunn

Denne tredje generasjon av Clio ble tilgjengelig i Norge i vår. Bilen kan leveres med tre forskjellige motoralternativer. Det er to bensinmotorer på 75 og 100 hester, samt en diesel på 70 hester. Innstegsprisen for aller rimeligste versjon er 173.000 kroner, mens den dyreste utgaven koster 217.000 kroner før eventuelt ekstrautstyr. Vår testbil i utstyrutgaven Dynamique havner midt på skalaen, med en listepris på 204.000 kroner før ekstrautstyr. Nærmest konkurrenter er Toyota Yaris, VW Polo og nye Peugeot 207.

Plass til sykkel

Clio er først og fremst en stor småbil. Akselavstanden er like lang som på en VW Golf, og bilen er bred. Resultatet er en småbil som føles meget rommelig i forsetene, som har akseptabel bakseteplass for to voksne personer, og som sannelig sluker brukbart mye bagasje også. Vi ble positivt overrasket over å få plass til en sykkel i bagasjerommet (med nedfelte bakseter), uten å måtte demontere så mye som et sykkelhjul.

Plass testet tidligere

Lenke til vår første grundige test av bilen finner du i bunn av avsnittet konklusjoner. Der finner du også innledende historikk og salgstall for Clio, samt funderinger om hvor i markedet Clio posisjonerer seg. På samme sted finner du dessuten avsnittet om plass og komfort, som ikke er tatt med i den artikkelen da dette er identisk mellom motorversjonene.

Funker 1,4-literen?

Denne 1,4-liters bensinmotoren tar ut 100 hester ved 5.750 omdreininger. Vis mer


Her, derimot, tar vi hovedsakelig for oss hvordan den sterkeste bensinutgaven på 1,4 liter med 100 hester fungerer. Vi svinger likevel innom generelle detaljer vi har merket oss ved bilen denne test-uken.

Hvordan bilen oppfører seg med denne motoren kan du lese om her.