TEST: Renault Clio 1,2 - årets bil får det til

Tredje generasjon Renault Clio ble i vinter valgt til Årets Bil 2006. Vi hadde dermed høye forventninger da vi skulle teste den. Disse ble til en viss grad innfridd; det er imidlertid ikke lenger som tradisjonell "småbil" at nye Clio er gjenstand for vår evaluering.

Vis mer
Vis mer


Nye Clio er født i forandringens tegn. Forrige utgave var en rund og snilt utseende småbil som passet best for bytrafikk. Den var også en av Europas mest populære småbiler - de to første generasjonene Clio er blitt solgt i nær 9 millioner eksemplarer. Forøvrig kommer Clio II til å fortsette sin karrière parallelt med Clio III - hos oss under betegnelsen Storia.

Norge spesielt

Mens småbilsegmentet i Europa generelt utgjør cirka en tredjedel av nybilsalget, og biler som Clio og Fiat Punto - og nå Grande Punto - er storselgere innen segmentet - er situasjonen i Norge ganske annerledes; her dominerer kompakt- og mellomklassen i svært stor grad og i et mindre viktig småbilsegment har dominerende aktører først og fremst vært japanske og tyske; kun Peugeot med sin 206 har forstyrret trenden. Mens Clio III går inn i en relativt komfortabel arvtaker-rolle i andre land blir det med andre ord tøffere her i landet; bilen må overbevise nye kundegrupper. I så måte er det interessant å notere seg at dimensjoner og romslighet nå gjør at Clio til en viss grad kan konkurrere med biler i kompaktsegmentet ( "Golf-klassen"). Et tegn er at akselavstanden på denne "småbilen" er omtrent den samme som den til nettopp VW Golf.

Vis mer


Konservativt

Vi skrøt mye av Renault Modus, den spennende og fleksible nykommeren på markedet i fjor. Sammen med biler som Opel Meriva og Peugeot 1007 har den introdusert en "mini-fleksi"-klasse som utmerker seg ved bedre utnyttelse av begrenset plass. Imidlertid har kundene vist seg mindre entusiastiske enn forventet overfor nyskapninger i småbilkategorien, og Renault har med nye Clio ønsket å tilby mer bil men på den konservative kundegruppens premisser. Både størrelsesmessig og designmessig sørger den samtidig for å skape større avstand til Modus og dermed forhåpentligvis rydde litt plass til sistnevnte i markedet.

Nye Clio, årets bil, er omsider tilgjengelig også for norske kunder, altså. I første omgang kommer den i et begrenset utvalg motorer og utførelser. Vi har testet den i den ganske velutstyrte utførelsen Dynamique, med laveste motorisering - en 1,1-liter på 75 hester. Hvordan bilen oppfører seg med denne motoren kan du lese om her.