TEST: Range Rover TDV8

Range Rover har omsider fått en kraftigere dieselmotor, noe som var på høy tid. Men er den nye V8-dieselen kraftig nok for den oppsiktsvekkende tunge bilen?

Helt siden dagens Range Rover ble lansert i 2002, har den manglet en kraftig dieselmotor. Det eneste dieselalternativet var TD6-motoren, en 3,0-liters rekkediesel fra BMW som produserer 177 hestekrefter og 390 newtonmeter.

Tungvekter

I de fleste normale biler ville denne motoren helt sikkert gjort en god jobb. Men Range Rover er ingen normal bil - blant annet er den voldsomt tung. Med TD6-motoren under panseret er egenvekten 2.425 kilo, noe som betyr at monsteret veier omtrent dobbelt så mye som en kompaktklassebil.

13,6 sekunder

Vis mer


I tillegg har bilen en krevende drivlinje. Range Rover har blant annet mekanisk firehjulsdrift og automatgirkasse, noe som sammen med den høye egenvekten nærmest tok kvelertak på den stakkers rekkesekseren. Resultatet var en 0 til 100-tid som på papiret er oppgitt til svake 13,6 sekunder. I virkeligheten var bilen enda tregere. Dette, i kombinasjon med en heftig prislapp, betød at Range Rover TD6 måtte tåle den lite flatterende betegnelsen "Norges tregeste millionbil".

V8-diesel

Men nå har altså den britiske tungvekteren fått en ny og langt kraftigere dieselmotor. Er den nye TDV8-motoren sterk nok til å forhindre at Range Rover oppleves som et tungt og usedvanlig tregt drog? Vi gir deg svaret her.