TEST: Range Rover Sport TDV6 HSE

190 hestekrefter og 440 Nm er mer enn nok for de fleste personbiler. Vi har testet ett av de få unntakene - Range Rover Sport TDV6.


Under TDV6-panseret finner vi en topp moderne 2,7-liters dieselmotor med seks sylindre, aluminiumstopp og 24 ventiler. Også turbo med variabel turbingeometri og ladeluftkjøler er på plass, i likhet med common rail innsprøytnings-teknologi. Da vi testet denne motoren i Jaguar S-type 2.7 D lot vi oss imponere over kraftkilden, som produserte et mektig skyv i seteryggen.

Samarbeidsprosjekt

Vi lot oss den gangen ikke overraske over at dette er en svært god motor, som ikke bare er sterk, men som i tillegg kan skilte med harmonisk gange og lite støyproduksjon. Kraftkilden er nemlig resultat av et samarbeid mellom to virkelig tunge aktører på dieselmotorfronten - Ford og PSA Peugeot Citroën.

Enorm forskjell


Nå har vi stiftet bekjentskap med den fine 2,7-liters dieselmotoren igjen - men denne gangen foran torpedoveggen i en Range Rover Sport. Vi forsto selvsagt på forhånd at Range Rover Sport TDV6 ikke ville være like kvikk som Jaguar S-type 2.7 D. Men at forskjellen skulle være så stor, det var vi ikke forberedt på.

Supercharged: 1,5 millioner

Vi skal straks komme tilbake til disse forskjellene, men først tar vi en liten titt på Range Rover Sport-paletten. Den består nemlig av tre motoralternativer. Faste DinSide-lesere har allerede fått med seg topputgaven, Range Rover Sport Supercharged. Vi testet dette forrykende, bensinslukende og avhengighetsskapende monsteret i oktober. Motoren er en kompressormatet 4,2-liters V8-motor som produserer 390 hestekrefter og hele 550 newtonmeter og som på papiret skal bringe bilen til 100 i løpet av 7,6 sekunder. Prisen står dessverre i stil med ytelsene og starter på 1.477.000 kroner.

4.4 V8: 1,3 millioner


I tillegg finnes Range Rover Sport med et noe mer beskjedent bensinalternativ; 4.4 V8. Som navnet tilsier er dette en 4,4-liters V8-motor, men som i motsetning til storebror suger inn sin egen luft. Land Rover har hentet ut 300 hestekrefter og 425 newtonmeter, noe som i teorien skal bringe bilen fra 0 til 100 på 8,9 sekunder. Heller ikke dette alternativet er for hvermannsen - prisen starter på 1.286.000 kroner.

TDV6: 0,9 millioner

Med disse voldsomme prisene som utgangspunkt, fremstår Range Rover Sport TDV6 som den reneste gavepakken. Denne bilen starter nemlig på 888.000 kroner, noe som betyr at den er nesten 400.000 kroner billigere enn V8-utgaven og nesten 600.000 kroner rimeligere enn kompressor-utgaven.

Det er imidlertid ett problem med dieselutgaven - den er treg. Les mer om årsakene her.