TEST: Range Rover Sport Supercharged

Nye Range Rover Sport ble utviklet for å være et sportslig alternativ til Land Rover Discovery og den ordinære Range Rover. Etter vårt syn har Land Rover lyktes godt.

Vis mer


Nye Range Rover Sport kan leveres med tre motoralternativer. Rimeligste utgave kalles TDV6 og har en 2,7-liters dieselmotor under panseret. Range Rover Sport TDV6 starter på 888.000 kroner, noe de fleste vil anse som en relativt voksen pengesum.

V8: 1,3 millioner kroner

TDV6 fremstår imidlertid som billig sammenlignet med neste alternativ, Range Rover Sport V8. V8-modellen er utrustet med en 4,4-liters motor som produserer 300 hestekrefter, og koster hele 1.286.000 kroner.

Supercharged: 1,5 millioner kroner

Men det stopper ikke der. Vi har nemlig testet verstingen - Range Rover Sport Supercharged, som koster hele 1.477.000 kroner. Og det er ikke bare prislappen som sørger for at denne bilen fortjener betegnelsen "ekstrem". Har snakker vi nemlig om en forrykende motor, brutale terrengegenskaper, svimlende egenvekt, vanvittig forbruk og et voldsomt utstyrsnivå.

Stor

Vis mer


Vi skal komme tilbake til ovennevnte voldsomheter, men først unner vi oss noen linjer om bilens design. Range Rover Sport er nemlig en bil man legger merke til. En av årsakene til at denne bilen aldri vil forsvinne i mengden er størrelsen. Range Rover Sport er ikke kanskje ikke så lang; 479 centimeter. Til gjengjeld er bilen hele 198 centimeter bred og 181 centimeter høy.

Kantete

Men det er ikke bare størrelsen som sørger for at Range Rover stikker seg ut. I likhet med storebror Range Rover preges nemlig bilen av en kantete, brutal og lite tidstypisk design. Mens de aller fleste konkurrenter kjennetegnes ved avrundede hjørner, myke linjer og tallrike profiler, særpreges Range Rover Sport ved det motsatte. Mesteparten av denne bilen kan faktisk gjenskapes på tegnebrettet ved hjelp av linjal.

Tøff front

Vis mer


Vi mener Land Rover har lyktes spesielt godt med bilens front. En stort tøffere og mer maskulin grill skal du lete lenge etter og de store, morske og detaljrike frontlyktene stiller i en klasse for seg. De tøffe luftinntakene i forskjermenes bakkant bidrar også i positiv retning.

Også taket fremstår som spesielt. Land Rover har nemlig gjenskapt "Mini-effekten". Ved å lakkere samtlige stolper i sort og ved å utstyre bilen med mørktonede vinduer, har Land Rover oppnådd en artig visuell effekt - taket ligger på en måte som et lokk oppå bilen.

Baktung

Vis mer


Vi synes Range Rover Sport er tøff å se på uansett betraktningsvinkel. Vår eneste innvendig er at bilen burde hatt bedre "balanse". Det bakre overhenget er nemlig veldig mye lengre enn det fremre, noe som gir et inntrykk av en baktung bil. Vannrette vinduslinjer forsterker inntrykket av en bakoverlent bil, noe som er utypisk for rådende designfilosofi. De fleste bilprodusenter forsøker i dag å designe "fremoverlente" biler.

Range Rover Sport Supercharged kan skilte med 390 hestekrefter og hele 550 newtonmeter. Les mer om den rå motoren, girkassen og kjøreegenskapene her.