TEST: Q7 4.2 TDI - skivebom fra Audi

Audi har en tendens til å komme svært godt ut i våre tester. Dagens testkandidat ble imidlertid en stor skuffelse.

Audi Q7 kom på banen så sent som våren 2006 og ble i første omgang tilbudt med to motoralternativer - dieselsekseren 3.0 TDI (233 hk) og bensinåtteren 4.2 FSI (350 hk). Siden den gang har også bensinsekseren 3.6 FSI (280 hk) kommet til.

6,4 sekunder

Sistemann ut kalles 4.2 TDI og kan skilte med en stor, åttesylindret dieselmotor, 326 hestekrefter, voldsomme 760 newtonmeter og 0 til 100 på 6,4 sekunder. Det betyr at Q7 4.2 TDI angivelig er raskere enn 4.2 FSI (7,4 sek) og dermed den kvikkeste Q7-varianten Audi til nå har lansert.

Vis mer


For sikkerhets skyld er den også den dyreste. Mens 4.2 FSI starter på "kun" 1.367.000 kroner, starter 4.2 TDI på 1.410.000.

Høye forventninger

Dagens testbil er altså en særdeles dyr krabat - som på papiret kan skilte med oppsiktsvekkende ytelser. I tillegg snakker vi om en bil som med sine 509 lengde-centimetre og tre seterader indikerer at vi snakker om en fantastisk familiebil. Slikt skaper høye forventninger.

Problemet med høye forventninger er at de må innfris. Hvis ikke vil de oppskriftsmessig lede til skuffelse. Og det var nettopp denne følelsen vi satt igjen med denne gangen. Med utgangspunkt i pris, oppgitte ytelser og plass-potensial er Q7 4.2 TDI kanskje den mest skuffende Audi vi noen gang har testet.

Vi skal i dag forsøke å begrunne denne konklusjonen så godt vi kan og starter med motor og kjøreegenskaper.

[Ugjyldig objekt (debatt)]