Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne SkillebækVis mer

Test: Porsche Cayman R

Rett og slett en av de aller beste sportsbilkjøp vi veit om.

Det er slettes ikke uvanlig å hente frem superlativene etter en prøvekjøring av en Porsche, men nå må ordboka frem for å finne kraftigere skyts. Etter å ha fått leke med Porsche Cayman R i dens rette element er det dessverre lite som blir som før. Det finnes raskere sportsbiler, og det finnes bedre sportsbiler. Det finnes dyrere sportsbiler og det finnes rimeligere sportsbiler, så vidt. Likevel har jeg aldri før kjørt en bil som gir mer glede for pengene enn Porsche Cayman R.

Tlbake til røttene

En lillebror

Vi har tidligere testet norgesversjonen av Cayman. Med 211 hestekrefter på papiret høres den heller moderat ut, men krefter alene er ikke eneste ingrediens for kjøreglede. I tillegg stiller vi oss undrende til hvorvidt den faktisk yter bare 211 hk. Nå som Cayman R også er prøvekjørt kan vi i det minste slå fast én ting. Cayman er ment å være ment å være et rimeligere alternativ fra Porsche, men det kan straffe seg å skue hunden på hårene. Cayman er en fullblods Porsche, og med tilleggsnavnet R er den mildt sagt potent.

Midtplassert kraftverk

Det er vanskelig å snakke Porsche uten å snakke 911. Takket være hekkplassert motor hadde bilen i gamledager et ondsinnet rykte på seg for å være vanskelig å håndtere. Det var den gang da. Når Porsche nå har laget Cayman, så var det selvfølgelig helt unaturlig å skulle plassere en motor foran, men i motsetning til på 911, så fikk den plass et godt stykke fremfor bakakselen, og ble dermed midtmontert. Det merkes umiddelbart på balansen, noe som kan være svært viktig for de som kjøper nettopp en bil som Cayman R.

Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk


Lettkjørt

Jeg nevnte kjøreglede litt tidligere, og den stiger som regel i samme takt som dine evner til å håndtere bilen. Dersom du aldri har kjørt verken en 911 eller en Cayman, så er det liten tvil om hvilken du kommer til å trives best bak rattet i den første gangen. De fleste vil føle større grad av kontroll i en Cayman, og dermed trives best i den. Ikke se på dette som negativt. Det positive er jo at du dermed har en opptur i vente, når du er moden for en hissigere 911.

Cayman får full pott: Terningkast 6

"Less is more"

Cayman R er i grunnen en evolusjon av Cayman S. Porsche bruker uttrykket "less is more" for å betegne hva Cayman R egentlig handler om, for her er det spart på mye. Summen av besparelsene handler blant annet om at den har slanket seg 55 kg i forhold til sitt opphav, Cayman S. I basisversjonen har du ikke engang verken radio eller klimaanlegg, noe som alene reduserer vekten med 15 kg. Karosseriet har fått aluminiumsdører, hvorpå ytterligere 15 kg er spart. Det neste var setene. Med relativt dype bøtteseter i lettere materialer ble ytterligere 12 kg trukket fra. Felgene er de letteste 19-tommerne som noen gang er levert fra Porsche som standard. Sånn fortsetter historien til som sagt 55 kg ble slanket bort.

Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk


Ekstra krefter

Å lette vekten er bare et av virkemidlene for å heve antall hestekrefter per kilogram med vekt. Det neste er selvfølgelig å hente ytterligere krefter ut av maskineriet, og som sagt så gjort. I Porsche Cayman R yter 3,4-literen 10 hk mer enn i Cayman S, og byr på 330 hk på det meste. Alt i alt betyr ikke dette all verdens i endelig ytelse, men særlig vektreduksjonen gir et svært positivt bidrag på bilens oppførsel. Cayman R er rett og slett så dynamisk og kjørbar at det er vanskelig å få gliset av fjeset igjen.

De små tingene

Porsche er smertelig klar over hva kundene deres er ute etter. De visste godt at det ekstra freset i lydbildet ville gi frysninger på ryggen. Snakket vi om stereoanlegg? Nok en floskel i det skrevne ord, men tro meg, her er det faktisk overflødig. At bilen er senket med 20 millimeter i forhold til Cayman S handler ikke bare om chassisoppsett og kjøreegenskaper, men også om utseende. Av en eller annen grunn ser du klart og tydelig på det visuelle uttrykket at Cayman R er laget for å være enda mer spesiell enn Cayman S.

Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer


Puster på egenhånd

På veien er Cayman S hysterisk morsom. Det starter i det du vrir på nøkkelen. Ahh.., lyden er vulgær. Som om ikke det er nok, så kan du trykke på en knapp, og ale himmelens porter åpner seg. Lydbildet blir enda heftigere. Lyden fra en Porsche er ikke som fra andre biler. Det er også endringene i eksosanlegget som utgjør mesteparten i de ti ekstra hestene du har fått på kjøpet. Det bidrar heller ikke i negativ retning at maskinen er selvaspirerende. Slagvolum er ikke alltid oppskryt, i hvertfall ikke her. Her kjennes 3,4 liter til å være akkurat passe, idet minste for en stund.

Sjåføren avgjør

I forhold til de andre Cayman-modellene virker R-versjonen litt skarpere i styringen, men dette kan like gjerne komme av vekten som av oppsettet. Uansett, resultatet er kjærkomment. Naturlig nok er ikke Cayman R like styrbar med gasspedalen som sin storebror 911, men med midtplassert motor er ikke annet å vente. Den sitter derimot som en klegg, og den vanlige menigmann vil antagelig ratte en Cayman R vel så raskt som en 911. Veldig mange av de som higer etter mer krefter i bilene sine bør først lære seg å utnytte de kreftene de har først. En bil blir aldri raskere enn sjåføren. Når det er sagt, Cayman R er en nytelse lenge før den kommer så langt som ut på veien. Den er en nytelse bare å se på, for den stråler av det som er i vente. Og det er intet mindre enn himmelsk.

Vel verdt pengene

En Cayman R lopper deg for ca. 1,3 millioner kroner. Da er det fristende å se seg rundt etter andre alternativer. Jeg har gjort det samme, men neimen om alternativene vokser på trær. Ikke bare er dette en Porsche, men det er en grom Porsche i tillegg. Glem en standard 911. Glem en Impreza WRX Sti, og glem alt du kan tenke deg av EVO-modeller. Det finnes selvfølgelig Audi TT-RS og RS3, men de gir ikke i nærheten av den ekte sportsbilfølelsen som en vaskeekte Porsche med R-emblem gir. Med Cayman R mener Porsche alvor, og inntil jeg kommer over noe bedre fremstår Porsche Cayman R som den beste måten å anvende 1,3 millioner kroner på, i hvert fall så lenge vi snakker om en sportsbil. Får du noen gang muligheten, prøv den!