TEST: Porsche Cayenne GTS

Porsche Cayenne GTS er et sportslig alternativ uten turbo.

«Når du vrir om nøkkelen, som selvsagt er på venstre side av rattet, fyrer motoren med brøl.»


Det er ikke lett for Porsche å få aksept for denne bilen. Både Porsche-entusiaster og miljøforkjempere er etter denne bilen med nebb og klør. Likevel er Cayenne en suksess, og Porsche har fortsatt et par år igjen før det kommer en ny modell.

Nytt på GTS

GTS har fått den fjerde motoren i Cayenne-serien , men det er ikke mye som skiller denne fra en Cayenne S. For det første har den flere hestekrefter. Cayenne S har 385 og GTS har 405. Det andre er lavere utveksling på bakakselen. Disse to tingene til sammen har resultert i at 0 til 100 har sunket fra 6,6 til 6,1 sekunder med manuell girkasse. Testbilen hadde automatgir og klarer da øvelsen på 6,5 sekundert.

Se store bilder
Pris, utstyr og ytelser
Ekstrautstyr på testbil

GTS er også senket i forhold til S. 2,4 centimeter lavere med stålfjærer og 2,0 centimeter lavere med luftfjærer. Vi hadde luftfjærer på vår testbil med både PASM og PDCC. Vi sier mer om det lengre ned i artikkelen.

GTS har også styling som gjør at den ligner en Turbo, men er om mulig enda mer oppsiktvekkende og indiskré.

Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer


Dekkene på Cayenne GTS er i størrelsen 295/35-21. En gedigen dimensjon som svært få biler er utstyrt med. Vi hadde vinterdekk på vår bil i størrelsen 275/40-20. Dette er også svært store dekk og selv om de er litt mindre enn standardhjulene ruver de godt de også. Bremsekaliperne er røde også på GTS. Vi synes røde kalipere hører hjemme på hjemmetrimmede Volvoer og folkevogner, men Porsche liker å lakkere kalipere i friske farger og bruker også gul.

Noe annet som er snodig er felgene. De har et retningsbestemt design som gjør at de ruller riktig vei på den ene siden, mens de ruller feil vei på den andre siden. Bilen ser også forskjellig ut på høyre og venstre side. Her burde man laget et sett høyrefelger og et sett venstrefelger. Vi har tidligere konstatert det samme hos Volvo. Dette er ikke bra nok i denne prisklassen. Løsningen er opplagt. Kjøp andre felger. (Sjekk bilde nummer 14 i fotoalbumet).

Gammel

Cayenne drar på åra og har rukket å bli 6 år gammel. I fjor sommer fikk den dyttet inn litt botox i den verste elden, og bilen fremstår fortsatt som en moderne bil med klasseledende kjøreegenskaper. Porsche har klart det kunststykket å lage en høy SUV med kjøreegenskaper som en mye lavere bil, og med så kraftige motorer virker bilen også lettere enn den faktisk er. Vi kjørte Cayenne Turbo i fjor sommer og maken til imponerende SUV finnes ikke.

Det er også motorene som gjør at bilen har sine motstandere. Cayenne er frekk i bensininntaket og det resulterer også i CO2-utslipp som ligger godt over normalen. Testbilen slipper ut 332 gram CO2 per kilometer, som tilsvarer 1,39 liter per mil, med automatgir, mens manuelt giret bil bruker mer bensin og slipper ut 361 gram per kilometer.

4,8 liter

Motoren i Cayenne GTS yter 405 hestekrefter 6.500 omdreininger og denne motoren har altså ikke turbo. Dreiemomentet toppes på 500 newtonmeter ved 3.500 omdreininger.

Når du vrir om nøkkelen, som selvsagt er på venstre side av rattet, fyrer motoren med brøl. Ganske tøff og frekk lyd egentlig og gir godfølelsen med en gang. Ved gasspådrag øker det på med stadig mer ”V8-grovling”, og mot slutten snerrer det hissig rundt ørene på deg.

Draget er godt, men en av selvpustende bensinmotorers store særtrekk er i høyeste grad også til stede her. Du må opp i turtall for at det skal virke skikkelig. Hvis man er vant til å kjøre dieselbil som trekker omtrent med en gang blir dette en brå overgang. Men, V8 bensin er mye tøffere å kjøre. Dette er saker som virkelig appellerer til sportsbilsjåfører og vi tror også at denne bilen hadde vært spennende med manuell kasse som er standardutstyr.

Girkasse

Testbilen har sekstrinns automatkasse og den er fin den, men virker i blant litt forvirret. Vi velger å bruke girknappene på forsiden av rattet og får litt bedre kontroll på turtall og sjalting på den måten. Automatkassa fungerer derimot mye bedre når man kjører hardt enn når man kjører pent! Det har vel noe med at det er Porsche vi snakker om. Det virker ikke som om bilen egentlig er laget for å kjøre pent.

Test deg selv: Klarer du førerprøven?

PASM og PDCC

Nå kan Cayenne for første gang leveres med stålfjæring sammen med PASM (åpning og lukking av en bypass-ventil inne i støtdemperne under både kompresjon og returdemping). Det har fra før kun vært mulig i de lave bilene. Vi hadde ikke stålfjærer, men var oppgradert til luftfjæring. PASM-innstillingen velges med knapper rett bak girspaken og mulighetene er Normal, Comfort og Sport. I tillegg finnes det noe som heter PDCC som er aktive krengingsstabilisatorer. PASM og PDCC gjør til sammen at Cayenne oppfører seg som en sportsbil og krenger svært lite.

Luftfjæringen gjør også at du har seks forskjellige høyder å velge i mellom. Alt fra høyfartsinnstillinger til ekstreme terrenghøyder.

Reduksjonsgir finnes også og du har låsing på senterdifferensialen.

Firehjulsdriften er i hovedsak satt opp med 38 prosent av trekkraften foran og 62 prosent bak. En flerplatekløtsj justerer dette forholdet etter behov og feste på de forskjellige hjulene.

Vi har kjørt Cayenne Turbo i en terrengløype for noen år siden. Den imponerte stort, selv med noen ekstremt brede asfaltdekk. Den krafset seg frem på en imponerende måte.

På veien

Cayenne er ikke spesielt lang. Den er 4,8 meter i total lengde. Bredden er mer en utfordring og det er bare så vidt du får lirket den inn i en vaskemaskin. På åpen landevei er den en perle. Testbilen hadde et enormt soltak, og med vårsol i hodet, gnistrende V8 i full sving og sylskarpe kjøreegenskaper, er det lite som kan måle seg med dette. Denne bilen tåler både svinger, fart og terrengkjøring.

Selv om testbilen var utstyrt med vinterdekk har Cayenne et enormt veigrep.

Konkurrenter

Denne bilen ligger i en eksklusiv klasse som ikke beveger seg helt opp mot Turbo og AMG-nivå. Likevel er ikke 0 til 100 på 6,5 sekunder noe å kimse av. En toppfart på 251 kilometer i timen burde også være tilstrekkelig til dagligdags kjøring.

Sjekk hva bilen din er verdt

De nærmeste konkurrentene er BMW X5 4,8 og Mercedes ML500 med henholdsvis 355 og 388 hestekrefter. Ingen av disse bilene selges det noe særlig av, og det er selvsagt fordi BMW og Mercedes leverer dieselmotorer til de samme bilene. Ønsker man seg Porsche må det bli bensinmotor og et høyere forbruk. Testbilen vår leverer et voldsomt godt kvalitetsinntrykk, den virker ”skuddsikker” og kraftig bygd. Her er det ingen ulyder, knirk eller irritasjonsmomenter. Testbilen var stinn av utstyr og kostet rett over 2.000.000 kroner. Helt klart kostbart, og etter vår mening burde ikke bensinforbruk være noe problem for kunder i denne prisklassen.

Porsche Cayenne GTS (wmv 8 246 kB)


Store bilder finner du her.