TEST: Porsche Carrera GT

Vi har testet et kunstverk på fire hjul. 1.380 kilo med karbon, ”hightech” og 612 hestekrefter.

«Motoren skriker som en formel 1-bil. Dette er racing!»


Porsche bestemte i 2005 at 1.250 Carrera GT var nok. Den ble første gang vist på bilutstillingen i Paris i år 2000, og hadde den gang en V10-motor med 5,5 liters slagvolum og 558 hestekrefter.

Tallene ble enda mer voldsomme da bilen kom i ”normal” produksjon. V10-motoren ble staket opp til 5,7 liter og effekten steg til 612 hestekrefter – og nå har vi endelig kjørt bilen.

Fortsatt i tet

Dette er den desidert heftigste bilen vi har kjørt. Carrera GT er svært eksotisk, ekstremt lett, lav, stiv og sportslig. Den er nesten i sin helhet laget i karbon. Når man titter rundt og under bilen er det ulakkert karbon over alt. Karosseriet er lakkert karbon, og av det vi kan se, er det bare motor, girkasse, hjuloppheng og pedaler som er laget i metall.

Dette er et kunstverk av en bil som kanskje mangler jevnbyrdige konkurrenter. Riktignok finnes det biler som Koenigsegg og Pagani, men Carrera GT er til sammenligning et bortimot masseprodusert produkt i forhold med sine 1.250 bygde biler.

Dette er sportsbil!

Kanskje verdens beste sportsbil? Vis mer

TEST: Porsche Carrera GT

  1. Tekniske data
  2. Store bilder
Beklager – dette elementet er ikke lenger tilgjengelig.
Total høyde er 1,16 meter. Carrera GT er lav. Vis mer
Dette er ikke pynt. Vingen skaper marktrykk. Vis mer
V10, 5,7 liter og 612 hestekrefter. Vis mer
Vis mer
Keramiske bremseskiver, smidde magnesiumfelger og senterbolt. Vis mer
Instrumentpanel med turteller i sentrum. Vis mer
Pipe til senterbolt. Vis mer
Setene er karbonskåler med litt polstring. De er bedre å sitte i enn man skulle tro. Vis mer


Carrera GT er en roadster med et avtagbart tak. Det plasserer man under bagasjelokket foran. Samtidig blir hele bagasjerommet borte, og på grunn av det manglende taket blir det også mulig for en stor nordmann å komme seg inn i bilen.

Vi har hatt som en flåsete holdning på redaksjonen at gode biler skal ha større bensintank enn bagasjerom. Det er tilfellet her! Carrera GT har 92 liters tank og 76 liters bagasjerom.

Bak rattet

Bak rattet finner vi greit riktig kjøreposisjon. Forsetene har én justeringsmulighet, det er forover og bakover. Setene i seg selv er en karbonskål med bittelitt pute. Man sitter likevel rimelig bra. Girspaken sitter glimrende plassert høyt oppe i en veldig smal midtkonsoll. I vår bil hadde de i tillegg skeiet ut med vektøkende elementer som klimaanlegg og radio/CD med høyttalere.

Nøkkelen sitter på venstre side av rattet, en standard Porsche holder hardt på, og motoren starter med hyl. Og vi mener hyl. Motoren skriker som en formel 1-bil. Dette er racing!

Kjøring

Igangsetting er en kunst. Kløtsjen er tung som bly, sikkert rundt 30-40 kilo motstand og racingkløtsjen tar brått. Denne kløtsjen slurer ikke i det hele tatt. Det er enten av eller på.

Etter litt trening kommer vi i gang. Dette er så vanskelig at vi regner bilen som ubrukelig i trafikkerte strøk og til bykjøring. Den har også så liten bakkeklaring at den knapt håndterer ujevnheter i det hele tatt. Fjæringen er så hard at dumper forplanter seg direkte opp i kroppen.

Når du gir gass tiltar skrikingen fra motoren betydelig. Det er mye verre på utsiden enn på innsiden. Girene tømmes ekstremt fort, og den manuelle kassa fungerer suverent. Bilen går helt ekstremt bra, og det er umulig å ikke komme i hysterisk stemning. Bilen tilbyr kjøreglede på høyeste nivå.

Styringen er sensasjonelt presis og tung. Mikroskopiske rattbevegelser gjør at bilen skifter retning i eksplosivt tempo. Den midtmonterte motoren gjør selvsagt at bilen blir lett i fronten, noe som også bidrar til de lettsvingte egenskapene.

Til tross for ekstremt brede dekk, 265/35-19 foran og 335/30-20 bak, sporer den svært lite. Landeveiskjøring er en drøm og du trenger nødvendigvis ikke kjøre så voldsomt fort for å oppnå den store kjøregleden. Landeveiscruiseing i 80-90 er helt ok, og man kan nyte motorlyd, designdetaljer, fartsvind og inntykk av alle slag som denne bilen skaper. Alt med Carrera GT er forseggjort, gjennomtenkt og ekstremt velutviklet, alt med tanke på å skape en ren racingfølelse.

Det er derfor det ikke er noen store fartsskildringer her heller. Bilen topper på 330 kilometer i timen og klarer 0 til 200 på 9,9 sekunder. Det sier seg selv at Carrera GT og UP ikke går godt sammen.

0 til 100 er ikke all verdens raskt, men tatt i betraktning hvor vanskelig det er å få i gang bilen fra stillestående, er ikke 3,9 sekunder så aller verst. Dette er jo tall som i dag tuktes av dagens 911 Turbo og GT2 og ikke minst Nissan GT-R.

Oppmerksomhet

Noe av det andre vi oppdager på kjøreturen er at bilen tiltrekker seg voldsomt med oppmerksomhet. Noen glaner så øynene blir store og våte og andre vinker, setter en tommel i været og kjører opp på siden for titte på doningen. Det er nesten litt for mye av det gode, og dere som tror bilen kan brukes som en gedigen forlenger av eventuelle kroppslige mangler, tar feil.

Det er ikke mulig å kjøre inn i en by eller til de hippe nattklubbene. Dette er racingbil, den tåler ikke bykjøring og et samlet fyllelag vil le seg i hjel når du kveler motoren for n’te gang utenfor nattklubben. Det finnes ikke andre girkasser enn manuell til Carrera GT.

Tekniske finurligheter

Motoren i Carrera GT er et mesterstykke på alle områder hvis vi ser bort i fra utslipp. Den yter 612 hestekrefter ved 8.000 omdreininger og dreiemomentet 590 newtonmeter ved 5.750 omdreininger. Den trekker ikke knallhardt fra bunnen av, men allerede fra rundt 3.000 omdreininger begynner den å virke. Effekten bygger seg raskt opp til ekstreme dimensjoner og akselerasjonen er heftig.

Motoren har tørrsump smøring som betyr at smøreoljen går i et lukket kretsløp og ikke som vanlig at oljen renner ned i en panne/sump under motoren. Det medfører ikke bare at motoren får god smøring, men at den kan monteres mye lavere i bilen siden pannen bygger mye i høyden.

Kløtsjen er en liten formel 1-aktig tørr racingkløtsj i et keramisk materiale. Bremsene er også av et keramisk materiale. Kløtsjen og bremsene på Carrera GT heter henholdsvis Porsche Ceramic Composite Clutch (PCCC) og Porsche Ceramic Composite Brakes (PCCB).

Carrara GT har ikke antiskrens, men den har et antispinnsystem. Det er bra og det trengs til tider under akselerasjon. Selv med systemet inne er det ikke veldig brysomt. Det er ikke tilstede for å holde deg i nakken, og det skal tydeligvis ikke hindre litt hjulspinn, men det skal hindre ”excessive wheel spin” som det heter i papirene til bilen.

Opp med vingen

Som en kuriositet kan nevnes at bilen genererer marktrykk på 400 kilo ved toppfart. Dette kommer av at undersiden av bilen lager et sug mot bakken. Vingen bak går opp av seg selv når Porsche mener det er nødvendig, men hvis du bare skal tøffe deg i nabolaget er det også mulig å kjøre den opp med en knapp i midtkonsollen.

Carrera GT er bygd opp rundt én karbonkonstruksjon, et såkalt monocoque-chassis. Hele bilen er bygd opp av moduler rundt monocoque-delen og vi kan avsløre at det koster å krasje. River du av bit her må bilen til Porsche-fabrikken for gjenoppbygging og hundretusener og til og med millioner kan gå med til oppretting. Bilen kostet faktisk ny i Norge cirka 5,3 millioner kroner da den var i salg her.

Hvordan skaffe en slik?

Bilen har gått ut av produksjon for flere år siden. Vi har kjørt en bruktimportert bil fra USA som er importert av Autotuning AS. De hadde tre biler i butikken da vi testkjørte denne. Alle sammen kommer fra USA. I tillegg til denne hadde de også en sjelden gul og en sort. Begge var solgt.

Testbilen vår er priset til 3,6 millioner kroner med avgifter. For å komme ned i denne prisen må de hentes fra USA til hyggelig dollarkurs. Det ser ut som mange Carrera GT kun koster marginalt mer i dollar i USA enn de gjør i euro i Tyskland. De svinger rundt 400.000 dollar i USA og 400.000 euro i Tyskland. Det betyr at en bil som koster 3,2 millioner inn til Norge fra Tyskland ”kun” koster 2,1 millioner inn fra USA. Avgift og moms er cirka 1,3 millioner på en 2004-modell. 800.000 i avgift og cirka 500.000 i moms.

Vi anbefaler ekspertise til å hente en slik bil. De tre bilene vi har sett på hos Autotuning AS virket i hvert fall svært velholdte.

På USA-biler må du tåle analogt miles-speedometer (digitalt viser den kilometer i timen) og noe oransje reflekser på forskjermen. Ellers er bilene like. Det er også svært viktig å se opp for biler med skade. Det koster flesk å reparere selv den minste ting! Og da mener vi Flesk med stor F!

Til tross for en rekke åpenbare ulemper er det dette det mest eksotiske og mektige kjøretøyet vi har vært borti. Dette er virkelig et kunstverk på hjul, og til tross for at det er en ”gammel” bil ligger den fortsatt langt foran det meste av det som lages i dag.

Carrera GT gjorde et uutslettelig inntrykk. Ved ytterligere politiske innstramminger blir dette dessuten en utrydningstruet bilrase som det er verdt å prøve mens man ennå kan.

Store bilder finner du her.

Tekniske data finner du her.

Her finner du mer Porsche-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder