TEST: Porsche 911 Turbo

Noen biler gir et større inntrykk enn andre, og 911 Turbo er en av de største kjøreopplevelsene det er mulig å få.

Vis mer
Vis mer


911 Turbo har nok vært mange store og små gutters våte drøm i mange år. 911 Turbo dukket opp som produksjonsbil i 1974 og hadde den gang 260 hestekrefter og 343 newtonmeter fra en treliters motor. 0 til 100 gikk unna på 5,5 sekunder. Dette var freshe saker i 1974. Neste variant kom i 1977 med 300 hestekrefter og 3,3-liters slagvolum. I 1993 ble den siste varianten av 911 Turbo med bakhjulsdrift lansert, den såkaldte 964-plattformen. Denne hadde 360 hestekrefter fra en 3,6-liters motor. I 1995 kom den siste versjonen med luftkjølt motor. Nytt på denne plattformen, som heter 993, var firehjulsdrift og to turboladere. Dette gjorde bilen betydelig enklere å kjøre og leveringen av krefter ble mye mer harmonisk. Motoren i 993 yter 408 hestekrefter fra et slagvolum på 3,6 liter. I 2000 kom 996-varianten av 911 Turbo. Dette var den første turbomodellen med vannavkjølt motor og mulighet for automatgir. Denne ble også kun levert med firehjulsdrift og effekten var 420 hestekrefter i Turbo, og 450 hestekrefter i Turbo S.

Dagens

Dagens modell baserer seg på siste generasjon som kalles 997. Den har fortsatt 3,6-liters slagvolum og variabel turbingeomteri - som er best kjent fra dieselbiler. Den har også to turboladere og effekten er høyere enn noen gang - 480 hestekrefter - og dreiemomentet topper på hele 680 newtonmeter.

Hvis noen lurer på om denne blir dyrere etter nyttår, så er svaret på det soleklart. Det blir den. Modellen med manuell girkasse, som vi har kjørt, får ytterligere 230.000 kroner i avgifter og automatvarianten får cirka 257.000 i ekstra avgifter på grunn av høyere CO2 utslipp. Det er med andre ord ingen tid miste.

Mer om motor og kjøreegenskaper finner du her.