TEST: Porsche 911 Carrera S

Endelig har har vi fått den nye Porsche 911 til disposisjon. Vi har egentlig ikke ventet så lenge heller, men det har likevel føltes som en evighet fra 12. mai i år da vi publiserte den første nyheten om Porsche 911, og frem til nå.


Dette er sjette generasjon 911 i løpet av en historie på 41 år. Porsche 911, med det nye kodenavnet 997, kommer i første omgang i to varianter. Det er 911 Carrera og 911 Carrera S. Carrera har en 3,6-liters motor med 325 hestekrefter og Carrera S har en 3,8-liters motor med 355 hestekrefter. Det er den vi har kjørt. Til neste år vil det følge på kabriolet og firehjulstrekker, men ingen flere motorer er i sikte så langt.

Umulig?

I Norge hvor maksimal tillatt hastighet er 100 kilometer i timen, og hvor et brudd på dette med 35 kilometer i timen koster 6.000 kroner samt to prikker på førerkortet, sier det seg selv at en testtur med en av de største sportsbillegendene som finnes blir den reneste styrkeprøven i selvkontroll. Beroligende piller og et selvbeherskelses-serum er egentlig påkrevet!

Uansett har vi kjørt en lengre runde med motorveier, svinger og fjelloverganger i tett rekkefølge. Vi hadde forventet at Carrera S skulle bli en av de største kjøreopplevelsene til nå, og om det faktisk ble det finner du videre i testen. Første kapittel handler om motor og kjøreegenskaper.