TEST: Porsche 911 Carrera 4S

Å tilbringe tid i en Porsche 911 er en opplevelse du lever lenge på. Selv om det finnes biler som er både raskere og dyrere er 911 noe helt spesielt.


Det er noe med Porsche 911 som gjør at du gleder deg hemningsløst til å ta over rattet i denne fantastisk herlige bilen i noen timer. Det må være en kombinasjon av utseende, arv og utstråling som gjør det vanskelig å finne noe som i det hele tatt befinner seg i nærheten. 911 fyller 40 år i år, og det er også behørig feiret med en jubileumsmodell. Det er ikke den vi har kjørt, men testbilen vår er minst like spennende. Den heter Carrera 4S og skiller seg fra en vanlig Carrera 4 ved at den har en del utstyr som gjør at den til forveksling kan ligne en turbomodell. Men den har selvsagt ikke turbo. Den har også beholdt den elektriske vingen bak og har heller ikke turbomodellens luftinntak i bakskjermene.

Litt vekk fra grunnkonseptet

Mens de ekte entusiastene kanskje helst sverger til bakhjulsdrift og manuell girkasse, har vi nå for andre gang blitt utstyrt med 911 testbil som har både firehjulsdrift og automatgir. Vi regner med at entusiastene ikke har råd til å kjøpe bilen, mens de reelle kundene vil ha dette utstyret. Porsche 911 hadde krevende kjøreegenskaper i "gamle dager", men vi merker ikke mye til det i denne bilen.

Ute på veien blir du nesten svimmel av veigrepet og både nakkemuskler og skrå bukmuskler får kjørt seg når Porschen gir alt. Mer om motor og kjøreegenskaper finner du her.