TEST: Porsche 911 Carrera 4 Coupé

Endelig er dagen der - dagen da vi skal teste en av verdens mest myteomspunnede biler - Porsche 911.

Porsche 911 Carrera 4. Vis mer
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Redaksjonen i DinSide Motor har testet en rekke eksklusive biler. Flere av dem har til og med vært dyrere enn Porsche 911 Carrera 4 Coupé, som koster snaue 1,2 millioner kroner. Likevel, sjeldent har vi vært like fuktige i håndflatene og sjeldent har sommerfuglene i maven vært mer aktive enn da vi fikk 911-nøklene i hånden.

Drømmebilen

For det er noe spesielt med Porsche 911. Selv om det finnes både italienere, briter og amerikanere som kan vise til større motorer og flere hestekrefter, har 911 stått frem som Drømmebilen med stor D for millioner av bilinteresserte i alle aldre.

Hvorfor? Vi tror en av hovdeforklaringene bak tilbedelsen av Porsche 911 ligger i selve kontinuiteten - det at bilen har en 39 år lang historie å vise til.

130 hestekrefter

Første generasjon 911 kom nemlig til verden i 1963, før mange av dagens beundrere overhodet var påtenkt. Den gangen var ytelsene langt mer beskjedne enn i dag. En toliters boksermotor leverte 130 hestekrefter, noe som i dag ikke er særlig oppsiktvekkende.

Hekkmontert bokser

Men selv om hver eneste komponent har blitt skiftet ut siden den gang, så er det en rekke forbindelseslinjer mellom den første 911en og dagens moderne utgaver. For det første er navnet uforandret. Det samme gjelder motorkonstruksjon og plassering. For selv om dagens 911-motor rommer 3,6 liter, er den fortsatt en boksermotor - og fortsatt hekkmontert.

Rød tråd

Ikke nok med det, på et forunderlig vis ser man umiddelbart at dagens 911 tilhører samme familie som ur-911en, til tross for en aldersforskjell på 39 år. Både de høye frontlyktprofilene og den lange og slakt skrånende bakparten går nemlig som en rød tråd gjennom bilens historie.

Vi kunne skrevet mye mer om denne historien, men det får bli en annen gang, i en annen artikkel. For nå klarer vi ikke å vente lenger - la oss vekke de 320 hestene til liv.