TEST: Polaris Sportsman 800

Polaris stiller med bredt program av veiregistrerte firehjulinger, og sjefen er utvilsomt Sportsman med den største motoren.

Motorkraften både krever og gir respekt, selv i den strupte vei-versjonen. Motoren er en gave til de som alltid er på søken etter mer effekt; de som bare ønsker å få jobben gjort kan gå ned både en og to motorstørrelser.

Det er stor forskjell på kjøreopplevelsen sammenliknet med de maskinene som i utgangspunktet har motorer som ligger rundt maksimal tillatt effekt for denne type registrering. Dreiemomentet på lave turtall blir ikke alt for mye plaget av effektbegrensningen, og selv om Polaris' tosylindrede deltaker i 800-klassen har konkurrenter som er hissigere fra start, er kraftfølelsen sterkt tilstede helt til helt opp til hastigheter der effektstrupingen kjennes.

Harmoni

Vis mer

TEST: Polaris Sportsman 800

  1. Store bilder!
  2. Tekniske data
Vis mer


Vi bruker litt tid på dette med effektbegrensningen fordi det på papiret virker tullete å gå for de store motorene når de ikke får lov til å utfolde seg fritt. En godt tunet variator gjør nemlig det beste ut av motorens særtrekk med effektbegrensning - den lar motoren jobbe med råstyrke i stedet for toppeffekt, og resultatet er en kjappere og sterkere maskin enn det antall hestekrefter gir inntrykk av.

Det som ikke er like harmonisk er at merkostnaden for å gå opp i motorstørrelse premieres relativt lite i forhold til det forskjellen hadde vært om motorene hadde fått utfolde seg fritt.

Reglene for den spesielle MC-registreringen av firehjulinger innebærer en effektbegrensning på 15 kilowatt (ca 20 hestekrefter) og at fotbremsen skal virke på alle hjul. Det siste punktet har vært problematisk på tidligere utgaver av vei-ATVer fra blant annet Polaris fordi bremsehendelen på styret har vært satt opp til bare å virke på bakhjulene. På Sportsman virker den nå på samme måte som fotbremsen, noe som øker sikkerheten betydelig ved veikjøring og som gjør den lettere å håndtere i terrenget.

I sitt rette element

Sportsman er rå i terrenget, spesielt lettkjørt og med en komfort som vi opplever som klasseledende. Når du kjører i terrenget registrer øynene dumper og steiner, men i sadelen merker du nærmest ingenting. Bakkeklaringen (28,6 cm) er høyere enn de råeste SUVene, og på grunn av størrelsen og sporvidden er fremkommeligheten i en helt annen klasse.

Sportsman er bakhjulsdrevet i utgangspunktet, og forhjulene får tildelt motorkraft ved behov. Det fungerer godt, selv ved krypkjøring. Selv i situasjoner med ett hjul på hver aksel i luften, og dårlig feste for gjenværende hjul på bakakselen, krabber Sportsman i gang med tilstrekkelig kraft til det forhjulet som har grep.

På den korte Sportsman-versjonen kan du kun velge mellom to- eller firehjulsdrift, på den lange X2-versjonen er det en tredje innstilling som med god grunn kalles ”Turf”. Denne innstillingen gir bakhjulsdrift med åpen differensial som sørger for at indre bakhjul ikke graver opp halve hagen når du svinger mellom epletrærne, og det gjør firehjulingen lettere å svinge og sørger for tettere svingradius.

På asfalt

Det oser terreng av de store ATVene, og dekk og felgtrenden er som på biler – jo større, jo bedre. Traktormønsteret er fint i skogen, men på asfalt er dekkene tidvis dårlige. Kontakten med underlaget varierer for mye, de gir vag styrefølelse og mønsteret sørger for høyt støynivå.

Vis mer


Hvis man kjører mye på vei er det helt nødvendig å investere i ett sett med mer veibaserte dekk, og utvalget for ATVer har økt betydelig de siste årene. Med fjærene spent maksimalt og med veidekk vil kjøreopplevelsen forandres mye. Slik firehjulingen vi hadde til test var satt opp er det vanskelig å finne den gode kjørefølelsen i høye hastigheter på asfalt. Det største problemet er at signalene om veigrep er for utydelige, og det er vanskelig å finne en god balanse gjennom svingene. Vi tror dekkene har en stor del av skylden; resten av understellet virker svært kompetent.

God oversikt

Sportsman er registrert for to personer, men sittekomforten er sånn passe med to personer i sadelen. Du sitter veldig høyt på en Sportsman, faktisk har du bedre oversikt i bytrafikk enn i en svær SUV. Den høye sittestillingen er en fordel ved normal kjøring, men ved aktiv kjøring og ved terrengkjøring skulle vi gjerne hatt tyngden litt nærmere bakken.

Hendeler og blinklys som må til for veiregistrering er mye mer integrert nå enn på de første veiregistrerte firehjulingene, og førerergonomien opplever vi som god så lenge vi slipper å ha bremseberedskap med foten.

ATVer er fortsatt ganske røffe produkter med fokus på å tåle juling fremfor lekker finish. Noe som henger igjen fra tidligere tider er giroverføringer som er upresise og som krever kraft, og akkurat girskiftene oppleves som umoderne i forhold til resten ATVen.

Konklusjon

Polaris og Can-Am er de to store merkene med veiregistrerte ATVer på programmet, og det er fra Can-Am at Sportsman 800 har sin tøffeste konkurrent. Can-Am har Rotax som motorleverandør, og deres V-twin 800-kubikker er hakket sprekere enn Polaris' parallell-twin. På de veiregisrerte utgavene er eneste forskjell at firehjulingen fra Can-Am er ørlitegrann hissigere i starten, men forskjellen er i praksis liten.

Vis mer
Vis mer


Can-Am er ikke like lettkjørt i terrenget, blant annet må man ofte ty til hardt gasspådrag for at forhjulene skal hjelpe til med fremdriften, men på landeveien oppleves den som mer nedpå og litt skarpere i kjøreegenskapene. Prismessig følger disse hverandre relativt tett, med unntak av at Can-Am tilbyr en mer moderat utstyrt versjon som ligger 10.000 kroner under Polarisen som kun selges i en versjon som MC-registrert.

For 145.300 kroner får man toppmodellen Sportsman 800 Twin EFI. Det er utvilsomt mye penger, men referansegrunnlaget og det begrensede antallet produsenter gjør det vanskelig å si om det er dyrt eller ikke – det eneste vi kan si at det er på nivå med konkurrentene.

Polaris leverer foreløpig ikke 800-kubikkeren i lang versjon som veiregistrert - du må ned i 500-kubikk for å få X2-versjonen. Den koster rundt 110.000 kroner, og virker som et klart mer fornuftig kjøp fordi akselavstanden rydder opp litt i kjøreegenskapene på vei og kombinasjonen passasjersete med ryggstø/lasteflak gjør den mer praktisk.

  • Store bilder av Polaris Sportsman 800 Twin EFI.
  • Test av argeste konkurrent – Can-Am Outlander 800.
  • Tidligere artikler om ATV/firehjulinger:

  • TEST: Polaris Phoenix 200.
  • TEST: Standard Motor (SMC) Mistral 250.
  • TEST: Sym Trackrunner 200.
  • MC-moro med billappen.
  • En roadster! SECMA Fun Extr'm
  • LANSERING: Polaris Quadricycles
  • Hjelmpåbud for firehjulinger