Foto: & video: Per Ervland
Foto: & video: Per ErvlandVis mer

TEST: Piaggio MP3 scooter

Du får ikke mer moro med tre hjul akkurat nå.

Er du på jakt etter oppmerksomhet trenger du ikke lete lenger: For med to forhjul kan vi love deg at du ikke får parkere sykkelen uforstyrret. Helt siden vi lagde vår første sak på denne herlige trehjulingen har vi gledet oss til å ta den med ut i trafikken, og vi kan like godt si det med en gang: Den er minst like morsom i virkeligheten.

Støttehjul?

Forstillingen har to separat tiltende hjul og et elektrohydraulisk dempersystem som fungerer så godt at du som sjåfør ikke merker noen spesiell forskjell sammenlignet med å kjøre en vanlig scooter. Poenget med nyvinningen kan oppsummeres i ett ord: Sikkerhet.Den mest opplagte fordelen er at du skal få bedre veigrep i svingene, samt at de tre hjulene forkorter bremselengden med mer enn 20% sammenlignet med vanlige tohjulsscootere.For deg med kjøreferdigheter på linje med Valentino Rossi, er nok ikke det så viktig. Men tilhører du gruppen som får tendenser til harehjerte og egg i buksa bare ved tanken på våt veibane, så er dette svært så gode nyheter.Men det var teorien, det er ute i trafikken MP3-scooteren skal vise sitt sanne jeg.

Utseende og design.

De to forhjulene gjør at MP3-scooteren tiltrekker seg en enorm oppmerksomhet, noen tror riktignok at du er på flukt fra Hjelpemiddelsentralen, men de fleste er svært så positive og lurer fælt på hvordan dette fungerer. Vel oppå scooteren vil du kjapt legge merke til to brytere på høyre håndtak som styres via tommelen. Disse bruker du til å slå på låsing av de to fordemperne slik at scooteren stives opp, sånn at du kan stå stille uten å ha beina i bakken. Når du skal kjøre er det bare å slå av låsemekanismen og gi gass. For deg som er litt redd for å få overbalanse på scooteren ved stopp er dette et praktisk verktøy. Det er naturligvis også lagt inn en automatisk sperre her, så glemmer du å slå av stivelsen manuelt blir den automatisk deaktivert med en gang du gir gass, og da virker MP3-modellen akkurat som en vanlig scooter.

I trafikken.

Undertegnede har kun erfaring fra vanlige motorsykler, og det er ikke til å legge skjul på at jeg syntes det var litt uvant i de første svingene. Men dette ga seg fort. Trikset er å slutte å tenke på det ekstra forhjulet, og bare kjøre som vanlig. Da opplever du nemlig at det å svinge går som en lek, og det er liten tvil om at det ekstra forhjulet gjør det enklere å holde balansen når farten er lav. Det gjør denne scooteren spesielt godt egnet til å snike seg mellom bilene i rushtrafikken. Videoklippet under er tatt opp rett etter at vi hentet scoooteren, og er et godt eksempel på at selv scooternybegynnere finner seg kjapt til rette:Se video av hvordan MP3-scooteren svinger i praksis her:

 
Ute på motorveien gir den store kåpen god beskyttelse mot monsunregnet som har herjet østlandet denne sommeren. Ideelt sett skulle vi ønske at selve vindskjermen hadde vært noe høyere (høyden vår er 180 cm), men høyere kåpeglass vil sikkert bli tilgjengelig på ettermarkedet med tid og stunder – om det ikke er på plass allerede. Både fører og passasjer sitter godt på de brede setene, og under setet og bakluka åpenbarer det seg oppbevaringsrom på gigantiske 65 liter. Det gir deg god plass til en ekstra MC-jakke, ryggskinne samt en halvhjelm til passasjeren. Som du ser i videoen under åpnes setet ved å trykke på fjernkontrollen, og sykkelen er i tillegg utstyrt med håndbrekk – praktisk når du parkerer i bratte bakker:Se video av scooterens finesser!
 

Konklusjon.

Til bykjøring føltes 250en mer enn sprek nok. Den akselererer kjapt og er spesielt sterk fra 30 til 60 km/t, noe som gir deg et godt forsprang på bilene i bytrafikken. Når du tipper 120 km/t er det riktignok ikke mye krutt igjen, men til motorveiskjøring i norske hastigheter er jo ikke dette noe problem. Planlegger du å kjøre mye med en voksen passasjer og litt bagasje bør du likevel merke deg at du bør ha litt løpefart om du skal holde koken i bratte oppoverbakker. Det har nå gått to uker siden vi leverte vår demosykkel tilbake, og konklusjonen er klar: Vi savner den, og det er et bra tegn. Er du på jakt etter en litt annerledes scooter er det med andre ord bare å bestille en demotur – vi tror ikke du vil angre.

Motoralternativer.

Vår demomodell var 250-utgaven på 22 hk som koster 79.900. Kanskje mer interessant er 125-kubikkeren til 65.000. Bortsett fra at den har syv hestekrefter mindre er den nemlig helt identisk, og kan også kjøres av de med lappen på lett motorsykkel. Det skal for øvrig også komme en 400-kubikker på 34 hk, og den vil koste 99.900. Vår demosykkel ble levert av Loxkel.no