TEST: Peugeot 407 SW 1.6 HDI

Det har nok vært tøffe diskusjoner i Peugeot om de skal tørre å la etterfølgeren til 406 bli mindre – de modige vant, og bilen frir til andre kjøpere enn den utgående stasjonsvognen.


Valget er selvsagt helt bevisst, uten at vi vet nøyaktig hvilke grunner som ligger bak. Kanskje mener Peugeot at den typiske 407 SW kjøperen ikke trenger mer plass, eller så har de en annen bil i ermet som skal dekke det samme behovet som 406 stasjonsvogn tok seg av. Et annet poeng er at tiden der en modell kom i to, kanskje tre varianter, er forbi. For eksempel dukker syv forskjellige biler opp under navnet Megane fra konkurrenten Renault.

Mer premium

Litt sløsing med plassen gjør gjerne at en bil oppleves som mer eksklusiv. Bagasjerom der du ikke kan se antydninger til hjulhus og tykke dører gir en følelse av bil stor nok til at man slipper unna kompromisser. Likevel vil det bli et kompromiss for kunder som ønsker å bytte ut sin 406 stasjonsvogn, bagasjerommet er betydelig mindre og prisen bykser opp 50.000 kroner for billigste dieselvariant.

Lekker

Peugeot 407 SW vekker oppsikt, den er en av ikke så alt for mange mellomklassebiler folk snur seg etter. Linjene og effekten av kombi-looken gjør at stasjonsvognen ser mer hel og tøff ut enn sedanen. Den kler den lange snuten bedre, og overhengene ser riktigere ut.

Vår første test er med en 1,6-liters dieselmotor, en liten tass som gjør en god jobb i den store bilen.

Motor og kjøreegenskaper kan du lese mer om her.