TEST: Peugeot 407 SW - kultivert biturbo-diesel

Peugeot fyller gapet mellom toliteren og V6-dieselen med en spesiell 2,2-liter med to turboer.

Og de to turboene gjør 170-hesteren til den mest fleksible og effektive dieselmotorene vi har kjørt, ledende blant firesylindrede motorer. Dreiemomenttoppen er på rekordlave 1.500 o/min, og motoren gir seg ikke før 5.000 o/min. God gassrespons i tillegg gjør listen over negative sider ved dieselmotorer enda kortere for dieselhatere.

407 SW er spesiell

Da Renault kom med Vel Satis i 2001, Opel kom med Signum i 2003, og Peugeot fulgte opp året etter med 407 SW, trodde vi det var en liten trend på gang - mellomklasse-stasjonsvogner utkledd som femdørs kompaktklassebiler. Så ikke, det er egentlig ingen andre produsenter som har fulgt opp, og salget har vel ikke svart til forventningene.

Vis mer
Vis mer


Det er klare designmessige fordeler å slippe å pakke inn ett stort bagasjerom, og både Signum og 407 SW gir ett svært kompakt inntrykk for å være mellomklassebiler. Peugeot er nesten like praktisk som en stasjonsvogn, men ikke helt, og det er nok det kundene reagerer på.

Mindre enn lillebror

En annen Peugeot som slipper lyset inn gjennom et stort glasstak er lillebroren 307 SW. Den har en mer tradisjonell stasjonsvognform, og faktisk også muligheten for en tredje seterad. Lillebror har betydelig større bagasjerom enn 407 SW, målt i liter er volumet 110 liter større i 307 SW. Utgangspunktet til 407 SW er 448 liter, og vi kan nevne at for eksempel Volkswagen oppgir 603 liter for Passat stasjonsvogn.

Ett annet poeng med lillebror 307 SW er at akselavstanden kun er to centimeter kortere, og vi har i tidligere tester av 307 SW latt oss imponere over komforten og kjørefølelsen som på mange områder oppleves som en klasse høyere enn kompaktklassen der den prismessig er plassert.

Storbilfølelse

407 SW oppleves som en storbil ved at kupeen oppleves som spesielt romslig fra forsetene og at kjørekomforten er høy. Skarpe kjøregenskaper og kvikk styring er ofret for komfort, og det som avslører at det ikke er en storbil du kjører er vindstøy i motorveihastighet.

Det er først og fremst motoren vi skal konsentrere oss om i denne testen, og Peugeot 407 SW er utrustet med den mest kultiverte av de effektstinne dieselmotorene i klassen.