TEST: Peugeot 407 Coupé 2.7 V6 HDi

Den er lang, bred, ruvende og pompøs - og kan leveres med potente motorer. Men kan den måle seg mot de eksklusive, tyske stor-kupeene?

Vis mer


Vi har selvsagt ikke tenkt å bruke BMW 6-serie som målestokk for 407 Coupé. For mens BMWs luksuriøse stor-kupé starter på 900.000 kroner, har Peugeots nykommer en innstegspris på nøyaktig halvparten.

Likevel er det ikke helt uinteressant å ha BMW 6-serie i bakhodet når man skal gjøre seg kjent med Peugeot 407 Coupé. Den eksklusive tyskeren og den nye franskmannen har nemlig en rekke fellestrekk. For det første er de to bilene så godt som jevnstore. Både 407 Coupé og 6-serie strekker seg nemlig 482 centimeter i lengderetningen. Også i bredden er de to bilene jevnbyrdige. 407 Coupé kan skilte med hele 187 bredde-centimeter, én centimeter mer enn 6-serie. Heller ikke i høyden er det mye som skiller, med sine 140 centimeter er Peugeoten kun tre centimeter høyere enn BMWen.

Betydelig større enn 406 Coupé

Vis mer


407 Coupé er altså en stor bil, noe som blir enda tydeligere hvis vi holder den opp mot forgjengeren - 406 Coupé. Sammenlignet med denne har nemlig 407 Coupé vokst med hele 20 centimeter i lengderetningen og ni centimeter i bredden. Også sammenlignet med de to mer ordinære 407-utgavene har kupé-utgaven vokst i begge retninger. Med sine 482 lengde-centimeter er 407 Coupé nesten 14 centimeter lengre enn 407 og drøye fem centimeter lengre enn stasjonsvogn-utgaven - 407 SW.

Liten bilklasse

Kupeen som biltype er allerede i utgangspunktet en relativt sjelden rase. Selv hvis vi tar med biler som Citroën C4 Coupé og Opel Astra GTC, som etter manges syn ikke lever opp til kupé-betegnelsen, er det ikke flere enn rundt 20 modeller som markedsføres her i landet.

Virkelig store store kupeer er enda mer uvanlige. Hvis vi setter 470 centimeter som nedre lengde-grense dukker kun fem modeller opp av hatten; Aston Martin DB9 Coupé, BMW 6-serie, Jaguar XK8, Mercedes-Benz CL - og Peugeot 407 Coupé. Dagens test-kandidat befinner seg med andre ord i et celebert selskap.

To dører og fire sitteplasser

Vis mer


Vi hevdet altså at det er mange likhetstrekk mellom 407 Coupé og BMW 6-serie. Og det er det. De to bilene er som nevnt like av størrelse og begge er typiske kupeer. Det innebærer blant annet to dører, bagasjelokk, fire sitteplasser og en slak taklinje. De to modellene korresponderer også til en viss grad når det kommer til motorisering, i den forstand at begge er tilgjengelig med en 3,0-liters sekssylindret bensinmotor. Og begge leveres med sekstrinns automatgirkasser.

Tverrmontert V6-motor

Men det er selvsagt også mange forskjeller. For eksempel er 3,0-literen det største motoralternativet hos Peugeot - det minste hos BMW. Og mens Peugeots motor er en tverrmontert V6er, har BMW utrustet sin bil med en langsmontert rekkesekser. For ikke å snakke om effekt-uttaket, der BMW med sine 258 hestekrefter ligger et stort hestehode foran Peugeots 211 hester.

Et annet viktig poeng er at 407 Coupé er en forhjulsdrevet bil. Dette i motsetning til store tyske og britiske kupeer.

Stort overheng

Også når det kommer til design er 407 Coupé en utradisjonell stor-kupé. Bilen har blant annet et uvanlig langt fremre overheng og en usedvanlig fremskutt frontrute. Denne spesielle designen har i sin tur ledet til at 407 Coupé har vindusviskere som møtes på midten og todelte sideruter. Dette er trekk vi vanligvis forbinder med fleksi- og flerbruksbiler - ikke med eksklusive kupeer.

Fremtung

Vis mer


Smak og behag kan som kjent diskuteres, og vi vet at det finnes mange mennesker som lovpriser 407 Coupé. Vi er imidlertid blant dem som mener at 407 Coupé er en mindre elegant bil enn forgjengeren. Vi mener blant annet at det store fremre overhenget og den brautende fronten burde vært bedre balansert av en ditto hekk. I stedet avsluttes bilen etter vårt syn på en litt tafatt måte, med fravær av detaljer og en litt for enkel hekkspoiler. Resultatet er en bil som visuelt bærer preg av å være fremtung. Også de altfor små sidespeilene er etter vårt syn uheldige valg.

Når det er sagt, må det understrekes at 407 Coupé etter vårt syn ikke er noen stygg bil. Problemet er at den lekre forgjengeren bidro til å skape svært høye forventinger.

Stor diesel i stor kupé

Vis mer


Den som har fulgt med på bilfronten de siste årene, vil ha fått med seg at dieselmotoren har fått stadig større utbredelse, noe som blant annet har ført til at stadig flere produsenter velger å plassere dieselmotorer også i kabrioleter og kupeer. Peugeot er imidlertid den første produsenten som har valgt å plassere en dieselmotor i en så stor kupé. Les mer om den flotte V6-dieselen og bilens kjøreegenskaper her.