TEST: Peugeot 308 SW - kompakt og fleksibel

Forgjengeren 307 SW var en suksess. Er nye 308 SW en like vellykket bil?

SW-utgavene til Peugeot er litt spesielle. I utgangspunktet er dette ganske ordinære stasjonsvogner, men med litt ekstra fleksibilitet. 308 finnes både som SW-utgave og vanlig stasjonsvognutgave. På utsiden ser de helt like ut, men SW-utgaven har et digert glasstak i tillegg til en fleksibel seteløsning med mulighet for opptil syv seter, samt et litt høyere utstyrsnivå. Mer om dette siden.

Større

Sammenlignet med vanlige 308 er SW 22 centimeter lengre og har 10 centimeter ekstra mellom hjulene. Det er altså snakk om noe mer enn bare en ekstra ryggsekk der bak, slik tilfellet er på lillebror 207 SW.

Også sammenlignet med forgjengeren 307 SW har dagens testbil vokst, drøyt 7 centimeter i lengden og 5 i bredden. Til gjengjeld har den blitt 1,3 centimeter lavere, men Peugeot hevder det ikke har gått utover takhøyden innvendig.

Priser

Vis mer


308 SW starter på 253.000 kroner. Da får du laveste utstyrsnivå og en 90-hesters dieselmotor. Langt triveligere blir bilen med den sterkeste varianten av 1,6-literen som har 109 hestekrefter. Det hadde vår testbil, i kombinasjon med nest høyeste utstyrsnivå, Premium Pack. Da koster den 288.000. Da får du i tillegg til en sterkere motor og høyere utstyrsnivå og en sekssteget manuell girkasse.

Design

Designmessig skiller ikke SW-modellen seg spesielt mye fra vanlige 308. Men bakluken har en litt spesiell buet utforming. Dessuten legger man fort merke til den ekstra høyden og lengden. SW virker rett og slett litt større, noe den jo også er.

At 308 SW er litt større, merkes også ute på veien. Vi ser på motor og kjøreegenskaper.

  • Store bilder kan du se her.
  • Her finner du mer Peugeot-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder