TEST: Peugeot 308 1.6 HDi - ny kompaktfavoritt

Peugeots nye kompaktklassebil 308 er på plass. Men noe klart brudd med forgjengerens personlighet og stil markerer den ikke.

«...308 fremstår litt tøffere og mer moderne enn 307.»


Peugeot 307 har vært med oss helt siden 2001 og har i løpet av sine syv år på markedet gjort en god jobb. Ikke bare har den vært en god bil, men også rent salgsmessig har den klart seg meget bra her til lands.

I fjor tok den en åttendeplass på modellstatistikken, slett ikke verst med tanke på at det var dens siste modellår.

Få oversikt: Alle biltestene til DinSide

Forsiktig designendring

De første eksemplarene av etterfølgeren 308 ble registrert mot slutten av fjoråret og fra nå av er det 308 som gjelder for deg som skal ha kompaktklassebil fra Peugeot. Men du syns kanskje ikke det er så altfor lett å se forskjell?

Endringene er i alle fall relativt beskjedne, men både lykter, front, hekk og speilutforming er modernisert og harmonisert med resten av Peugeots modellprogram.

Sjekk hva bilen din er verdt

Bredere og lavere

Vis mer
Vis mer


Ikke minst har lillebror 207 vært en inspirasjonskilde i så måte. Men også proporsjonene skiller 308 fra 307. Total bredde og lengde har økt i likhet med sporvidden. Men akselavstanden er den samme og høyden er dessuten redusert med én centimeter. Totalt sett gjør dette at 308 fremstår litt tøffere og mer moderne enn 307. Litt lavere og litt bredere.

Kjent basis

Men rent teknisk ser vi at mye er videreført. Selv om 308 er en helt ny bil, slipper den å brøyte alle løypene selv. Dieselmotorene er for eksempel de samme, men bensinporteføljen er helt forandret.

Kjøpe bil? Her er importkalkulatoren

Fra 213.000

Prisene starter på 213.000 kroner og billigste motor er en 1,4-liters bensinmaskin med 95 hestekrefter, utviklet i samarbeid med BMW. Like etter følger en 1,6-liters dieselmotor med 90 hester. Vår testbil hadde denne motoren med litt mer effekt; 109 hestekrefter og 240 newtonmeter. Den har en startpris på 252.000 kroner i femdørsutgave.

Til 333.000

Dyrest er en 1,6-liters bensinturbo kombinert med automatgir og høyeste utstyrsnivå. Den koster da 333.000 kroner og har 140 hestekrefter.

Men nok tomprat, det er på tide å se hvor god Peugeots nykomling virkelig er.